Abonnementsartikel

Mandskabskurv til Manitou-teleskoplæssere kan både bruges til arbejde under broer og hen over hustage.

De danske broer er under konstant angreb fra det ofte barske danske vejrlig. Derfor holder Vejdirektoratet et vågent øje med de store broer, som binder landet sammen og hver dag udgør helt afgørende transportveje for en stor del af befolkningen. Ti af de store broer står for tur for inspektion og efterfølgende udbedring af skader i år.

- Det er naturligvis afgørende vigtigt, at broerne holdes i topform og løbende får en ansigtsløftning, som kan forlænge deres levetid. Lige så vigtigt er det, at arbejdet med broarbejderne foregår under optimalt sikre forhold. Derfor har vi også haft en vis succes med vores specielle mandskabskurv til Manitou-teleskoplifte, som giver mulighed for at arbejde sikkert også under broer, fortæller salgschef Claus Bjerregaard hos Scantruck A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinfirmaet er dansk importør for franske Manitou, som er blandt de verdensførende indenfor teleskoplæssere. Netop Manitou har udviklet mandskabskurven 3D specielt til maskinerne i fabrikkens MRT-serie af rotationsteleskoplæssere.

Under bro og i højden

- 3D-kurvens teleskoparm giver mulighed for at arbejde også under teleskoplæsserens eget niveau og tilmed ind under maskinen. Dermed kan teleskoplæsseren stå på en bro og sænke arbejdskurven ned og ind under broen, hvor brofolkene kan arbejde trygt og sikkert. Der er plads til to mand i kurven ad gangen, forklarer Claus Bjerregaard.

Foruden at kunne arbejde både positivt i højden med masten oppe og negativt i dybden, kan 3D-mandkskabskurven nå tæt på hele vejen rundt på kompasset med maskinens bom-rotation på op til 170 grader hver vej.

- Den store fleksibilitet bevirker, at mandskabskurven naturligvis kan bruges til mange andre komplicerede opgaver, end arbejde under broer. Hvis man i stedet sender den op i højden, er den lige så ideel til arbejde hen over tage i byområder, hvor der måske ikke er mulighed for at få en almindelig teleskoplæsser ind i en baggård, siger Claus Bjerregaard.

Vejdirektoratets store bro-tur bringer anlægsfolkene rundt til Aggersundbroen, både den gamle og den nye Lillebæltsbro, Guldborgsundtunnelen, Hadsundbroen, Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund, Langelandsbroen, Limfjordstunnelen, Lindenborg Pæledæk Syd sydøst for Aalborg samt Næstved Svingbro.