Abonnementsartikel

En 500 ton tung kran skal løfte en 90 ton tung stålramme på plads på ottende sal i det spektakulære renoveringsprojekt i Gellerup ved Aarhus.

AARHUS: Gellerups nye varetegn, Den Gyldne Port, er kommet et godt skridt nærmere færddiggørelsen. Forleden blev der slået hul i Blok 4, hvor vejen skal gå igennem, og nu skal stålrammen til de lejligheder, der skal ligge over vejen snart løftes på plads.

Og det er lidt af et projekt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi løfter stålrammen til 9 lejligheder på plads på torsdag. Lejlighederne kommer til at ligge på syvende etage, og stålkonstruktionen i sig selv vejer 90 ton, siger Anders Weitemeyer, der arbejder i JCN Bolig, som er hovedentreprenør på opgaven.

Den store stålkonstruktion løftes op over bygningen, hvorefter den sættes ned på fire sokler, der hver især vejer fire ton. Soklerne er fæstet på gavlerne og i jorden.

Bøvl for sikkerhed

Når rammen er på plads, skal betondækkene løftes ind. Herefter er det planen, at byggematerialerne løftes op, så byggeriet af lejlighederne kan begynde.

Selv om Anders Weitemeyer medgiver, at processen er lidt bøvlet, så understreger han, at det er noget man gør for sikkerhedens skyld.

- Det er både nemmere og mere sikkert at bygge så meget som muligt på jorden, og så skal vi heller ikke have kranerne ude i lige så lang tid. På den måde sparer vi penge, og vi øger sikkerheden omkring byggeriet, siger Anders Weitemeyer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tungen lige i munden

JCN kan dog ikke løfte opgaven selv, så at sige, og har derfor hentet hjælp ind udefra.

- Mig bekendt er det kun BMS, der har kraner i den her størrelsesorden. Det bliver en 500 ton tung kran, der skal løfte stålrammen på plads, og der er i hvert fald ikke ret mange, der har maskineri, der er stort nok til arbejde i den størrelsesorden, siger Anders Weitemeyer.

Han kan desuden fortælle, at der kun er plads til, at konstruktionen svinger med 15 centimeter. Det vil sige, at når den løftes ned, vil der være 75 millimeter fri luft på hver side af konstruktionen.

Dagens Byggeri har tidligere skrevet om helhedsplanen i Gellerup. Læs reportagen her.