Abonnementsartikel

Metroselskabet ønsker at udvide arbejdstiden på byggepladserne Østerport og København H.

Metroselskabet har netop anmodet om at få lov til at udvide arbejdstiden på to byggepladser. På Østerport og København H skal bygges gangtunneler, så passagererne nemt og hurtigt kan komme til og fra de nybyggede metrostationer og de eksisterende stationer, hvorfra man kan tage med Regionaltog og S-tog.

Metroselskabet ønsker at få mulighed for at udvide arbejdstiden i perioden fra 1. november 2018 til 1. maj 2019. Den udvidede arbejdstid skal hjælpe til, at tidsplanen kan overholdes, så Cityringen kan åbne som planlagt, og arbejdet med gangtunnelerne ikke forsinker åbningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi og vores entreprenører har fuld fokus på at sikre, at Cityringen kan slå dørene op for passagerne næste sommer. Vi har hele tiden vidst, at arbejderne ved de fredede stationsbygninger på Østerport og Københavns Hovedbanegård kræver stor forsigtighed og akkuratesse. Men vi må nu erkende, at opgaven med at forbinde de nye og gamle stationer på en måde, der er sikker for bygningerne, kræver mere arbejdstid. Derfor er det nødvendigt udvide arbejdstiden på de to stationer, så Cityringen kan åbne som planlagt, siger Jens Kjærgård, projektdirektør i Metroselskabet.

Man kan sige nej

Det er regeringen, som skal give tilladelsen - og de har sendt planerne i høring frem til og med 17. september. Ønsker man at beklage larmen eller andre gener som nabo, er det altså nu, der skal sendes en mail til ministeriet. Men det skal dog siges i den sammenhæng, at får Metroselskabet tilladelse til at udvide arbejdstiden, vil Nabopakkebekendtgørelsen atter blive aktuel, og naboerne vil kunne tildeles kompensation, hvis støjniveauet uden for normal arbejdstid beregnes at komme til at ligge på niveauer, som berettiger til kompensation efter Nabopakkebekendtgørelsen. Beregningen af de forventede støjniveauer sker i forbindelse med udarbejdelsen af VVM redegørelsen, som laves i september og oktober.

Cityringen forventes efter få år i drift at have fordoblet metroens passagertal, som sidste år lød på 63,5 millioner passagerer. Og skulle man ikke få tilladelsen, ligger der ikke just en plan-B klar i skuffen. er man klar

- Får vi ikke tilladelse til at udvide arbejdstiden, vil vi se på, hvad der så vil være af muligheder, lyder det fra Metroselskabets Jens Kjærgaard.