Abonnementsartikel
Tiden er afgørende for glatførebekæmpelsen i Københavns Lufthavn. Der er travlhed døgnet rundt, og det stiller krav om præcision og effektivitet, når der skal strøs salt.
Henrik Wieder driver virksomheden af samme navn, som med sin beliggenhed i Dragør er godt placeret i forhold til de mange kunder, som virksomheden har i og omkring Københavns Lufthavn. Henrik Wieder Multiservice vedligeholder grønne områder, yder vinterservice og har også et smedeværksted blandt sine arbejdsområder.
Om vinteren rydder virksomheden sne og udfører glatførebekæmpelse på vej- og trafikanlæg i og ved lufthavnen som f.eks. Thomas Cooks parkeringspladser og en række luftfartsselskabers standpladser til fly, der skal ryddes for sne. Lufthavnens faste vintertjeneste serviceres efter behov, ligesom en række private veje i Dragør også bliver vedligeholdt af virksomheden.
Store krav til udstyret
Kapaciteten er så stor, at jeg kan salte uafbrudt fem timer med en dosering på 15 gram salt per kvadratmeter, som er den typiske dosering.
Henrik Wieder
Henrik Wieder Multiservice
Der er altid mennesker og trafik i lufthavnen, og det stiller krav til materiellet, som skal være driftssikkert og have en høj effektivitet. Derfor investerede Henrik Wieder i en ny Bredal SGS-2000 saltspreder i 2016, og den har han nu brugt i to sæsoner. Sprederen er monteret på en Claas traktor, Axion 950 med 411 hk, der desuden er udstyret med en 7 meter sneplov.
- Man skal jo nødigt gå ned på udstyret, siger Henrik Wieder om baggrunden for sin investering i effektivt maskineri af høj kvalitet.
Typisk starter Henrik Wieder glatførebekæmpelsen i lufthavnen kl. 4, og hvis der udelukkende skal strøs salt, er han færdig kl. 7.
- I dag bruger vi kun tre timer til saltning af den faste rute. Det er den halve tid i forhold til tidligere, siger Henrik Wieder.
En af årsagerne er den store spredebredde på op til 15 meter, som Henrik finder unik og en stor fordel, når der skal saltes på parkeringspladser. Den gamle kunne kun sprede otte meter.
Strækker saltet længere
Og så er det vigtigt, at man kan køre 'langt på literen', som han siger. De afgørende faktorer er lavt forbrug af salt, en jævn, præcis dosering samt en stor tankkapacitet.
Henriks Wieders version af saltsprederen er på 2.000 liter, og med de høje sidekanter rummer den i praksis op til 2,5 tons salt. Han kan ikke umiddelbart komme i tanke om andre liftophængte saltspredere, der har samme store kapacitet.
- Kapaciteten er så stor, at jeg kan salte uafbrudt fem timer med en dosering på 15 gram salt per kvadratmeter, som er den typiske dosering, siger Henrik Wieder.
Den store kapacitet giver ekstra sikkerhed og øget produktivitet, når der er behov for at øge doseringen i forbindelse med for eksempel snefald.
- Spredningen sker i et meget jævnt og tyndt lag med vores saltspreder, og det er med til at reducere forbruget af salt, uden at vi går på kompromis med glatførebekæmpelsen, siger Jacob Bangsgaard hos Bredal, der har leveret saltsprederen via Maskincenter Roskilde.
Han forklarer, at Bredal-sprederen er konstrueret med et gummibånd, som sikrer en præcis og jævn fremførsel af saltet til spredetallerknerne. Og med de to tallerkner til spredningen af saltet opnås en meget stor og jævn spredeflade.
I vintersæsonen bliver der strøet cirka 2,5 kg salt per kvadratmeter på de danske veje, og det er hårdt for miljøet. Var alle saltspredere lige så præcise som Bredals, kunne det danske miljø blive sparet for mange tusinde tons salt ud af de i alt 300.000 tons, der strøs i vintersæsonen, vurderer Jacob Bangsgaard.
Computerstyret præcision
Samtidig er SGS-versionen, som Henrik Wieder har anskaffet, styret via en TeeJet 500 computer. Det betyder at sprederen automatisk kan afpasse saltdoseringen efter kørselshastigheden. Både spredebredde og dosering kan desuden justeres undervejs fra betjeningsskærmen i førerhuset.
- Når mængden er indstillet til 15 gram salt, så er det præcis det, som bliver udstrøet per kvadratmeter - i modsætning til den gamle saltspreder, der kun havde en upræcis manuel indstilling af doseringen, understreger Henrik Wieder.
Alt sammen betyder det, at Bredal SGS-2000 sprederen kører længere på en tankfuld salt og dermed reducerer driftsomkostningerne.
- Saltsprederen er godt kram, og der har ikke været behov for reparationer overhovedet. Som uddannet smed er det nemt at se, at det er ordentligt arbejde, de har lavet, siger Henrik Wieder afslutningsvist.