Abonnementsartikel

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil anke Sø- og Handelsrettens dom i den såkaldte vejstribesag. Styrelsen søger dommen indbragt for Højesteret.

Sø- og Handelsretten frikendte for et par uger siden to virksomheder for brud på konkurrenceloven i den såkaldte Vejstribesag.

Det overraskede direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dommen kommer bag på os. Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet nåede til en anden konklusion. Vi vil nu nærlæse dommen, før vi tager stilling til, om den skal ankes, udtaler han.

Vi finder, at dommen har principiel betydning og er uenige i den. Og vi vurderer, at dommen gør det vanskeligere for os at gribe ind overfor aftaler, der er skadelige for konkurrencen og dermed for ordregiverne.

Direktør Jakob Hald

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Sagen handler om LKF Vejmarkering A/S og Eurostar Danmark A/S der i 2014 indgik et konsortium, der bød på tre delopgaver for kørebaneafmærkning, som Vejdirektoratet udbød. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mente, at de to virksomheder kunne klare opgaverne hver især, men ved at oprette et konsortium undgik man den indbyrdes konkurrence. Konsortiet var eneste aktør, som bød på alle tre distrikter, og de var også de eneste, som overhovedet bød på opgaven i hovedstadsområdet. Vejdirektoratet tildelte konsortiet opgaven, fordi det havde det samlede laveste bud på alle tre distrikter, som talte Syddanmark, Sjælland og hovedstadsområdet.

Tredje sagsbehandling

Nu har Jakob Hald og resten af styrelsen fået nærlæst dommen. På den baggrund har de valgt at anke.

- Vi kan konstatere, at Sø- og Handelsretten anlægger en anden vurdering af sagen end Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet. Vi finder, at dommen har principiel betydning og er uenige i den. Og vi vurderer, at dommen gør det vanskeligere for os at gribe ind overfor aftaler, der er skadelige for konkurrencen og dermed for ordregiverne. Derfor anker vi dommen, siger direktøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I den konkrete sag var Vejdirektoratets udbud designet til at fremme konkurrencen. Men ved at danne et konsortium og lægge et fælles bud på hele opgaven i en situation, hvor de i hvert fald hver især kunne have budt på delopgaverne i udbuddet, blev deres indbyrdes konkurrence elimineret, siger Jakob Hald videre.

Til Højesteret

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil søge Sø- og Handelsrettens frifindelse af LKF Vejmarkering A/S og Eurostar Danmark A/S indbragt for Højesteret.

Vejdirektoratet udbød i februar 2014 kørebaneafmærkningen i tre områder af Danmark. LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark var på det tidspunkt blandt de største i Danmark inden for kørebaneafmærkning. De to virksomheders konsortium bød på alle tre områder og gav desuden et samlet bud på hele opgaven. Ingen andre virksomheder bød på opgaven i hovedstadsområdet.

Vejdirektoratet tildelte konsortiet, der havde det samlet set billigste bud, opgaven i alle tre områder. Havde de to virksomheder lagt hvert sit bud, kunne det måske være blevet endnu billigere, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Blandt andet kunne der være skabt konkurrence om opgaven i hovedstadsområdet, hvor konsortiet var alene om at byde.

Konkurrencerådet afgjorde i juni 2015, at konsortiet var i strid med konkurrenceloven. I april 2016 stadfæstede Konkurrenceankenævnet afgørelsen fra Konkurrencerådet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I august 2018 afgjorde Sø- og Handelsretten, at konsortiet var lovligt. Dermed blev afgørelserne fra Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet ophævet.