Abonnementsartikel

Dansk Autoværn fylder i 2018 90 år og står på et fundament, der udvikles yderligere i de kommende år.

I dag er Dansk Autoværn mere end leverandør af produkter til trafiksikkerhed. Selvom virksomheden ifølge dem selv sidder på 80 procent af montage og vedligeholdelse af autoværnsmarkedet i Danmark, er forretning ved at blev bredt ud til andre områder.

Stålkonstruktioner til byggeriet er et nyt forretningsområde for os. Det har vist sig nemt at gå ind på det marked, fordi vi arbejder med de samme kvalitetsnormer og kravsspecifikationer på stålløsningerne til vejene, og fordi vi har det rigtige leverandørnet, siger Ulrik Toft Marcussen, administrerende direktør i Dansk Autoværn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvom man lige nu står på flere ben, er det fortsat til vejprojekterne, Dansk Autoværn er mest kendt for. På det område ser direktøren en udvikling, han ikke er begejstret for.

- Vi har i de senere år set en tendens til, at pris har større og større betydning på entrepriserne. Prisen er i dag det klart vigtigste parameter og 100 procent afgørende for, hvem der får opgaven. Det, synes jeg, er lidt for unuanceret og en ærgerlig udvikling. Det er selvfølgelig godt, at der kommer mere konkurrence, som sikrer, at bygherren får den bedste løsning for pengene, men laveste fællesnævner bliver ofte normen, og det er på bekostning af kvaliteten. Det, tror jeg, kommer til at hævne sig på vedligeholdelseskontoen i de kommende år, og vi som leverandører er ikke tilfredse med, at vi ikke kan levere den gode og holdbare kvalitet altid, siger Ulrik Toft Marcussen.

Mange vejprojekter i de kommende år

Man kan få den tanke, at der snart må være monteret rigeligt autoværn i Danmark, men direktøren har øjnene rettet mod nogle af de store projekter, der ligger foran os.

- I de kommende 5-10 år ser vi mange nye projekter, som udvidelse af E45, udvidelse over Fyn, Femern Forbindelsen og Hærvejsmotorvejen. Derudover er der et stigende trafiktal, som kræver sikkerhed. Jeg ser mange nye muligheder for vores store forretningsområde - sikkerhed på vejene - i fremtiden, siger Ulrik Toft Marcussen.

Dansk Autoværn var i sin spæde start en produktionsvirksomhed, der med opfindelsen af autoværn kom til at levere autoværn til det meste af verden. Autoværnet blev opfundet og lanceret af stifteren Svend Aage Rasmussen i 1935. Det internationale gennembrud kom i 1951, hvorfra man kan se en video. I den demonstrer Dansk Autoværn deres produkt for potentielle kunder fra udlandet. Det gav virksomheden en eksplosiv vækst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag er virksomheden primært en handelsvirksomhed med en mindre produktion.

I 2016 etablerede Dansk Autoværn et datterselskab i Sverige. Det har til dels været med succes, men nogle dele af produktprogrammet har svært ved at slå igennem.

- Det har vist sig forholdsvis nemt at komme ind med støjskærme og trafikværn, men ikke så nemt at komme ind med autoværn og nogle af de andre produktområder, vi har. Men vi fortsætter og har den tid, der skal til for at slå igennem. Vores gode forhold til de store entreprenørvirksomheder gavner os. Ud over Danmark og Sverige har vi en del handel med de andre nordiske lande, som går igennem Silkeborg, og det forventer vi at udvikle, så vi kan etablere endnu en nordisk afdeling, siger Ulrik Toft Marcussen.