Abonnementsartikel

Den svenske producent har fremgang i maskinsalget i hele verden, men særligt Europa og Asien er der vækst med milliardfremgang.

Maskinsalget går godt for flere af de helt store maskinproducenter, og Volvo Construction Equipment er ingen undtagelse.

Svenskerne har præsenteret salgstal for tredje kvartal, og der er formentlig god stemning hinsidan.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samlet på verdensplan har der stået Volvo på spritnye maskiner til en værdi af små 18,6 milliarder kroner. Der er selvfølgelig tale om de svenske af slagsen. Omregnet til danske kroner løber salget op i 13,4 milliarder. I samme kvartal i 2017 solgte Volvo maskiner til en værdi af 15 milliarder svenske kroner (10,85 mia. danske kroner). Det er en fremgang på 24 procent. Overskuddet ramte 1,4 milliarder danske kroner.

Asien er Volvos største marked. I tredje kvartal steg omsætning i Østen med 1,3 milliarder svenske kroner, og endte på samlet godt 6,7 milliarder i alt.

Europæerne har også hevet flere gule svenskere ned fra hylderne. Her er salget i tredje kvartal gået fra 5,2 milliarder svenske kroner i 2017 til 6,2 milliarder i 2018.

Målt i leveret maskiner har Volvo leveret 16.861 maskiner i tredje kvartal i 2018.

Kigger man på året første ni måneder, er der et pænt plus på salgskontoen. I 2017 løb salget op i 49,6 milliarder svenske kroner. Det har svenskerne formået at øge i år med godt 14 milliarder. I år har man solgt maskiner for 63,9 milliarder kroner (godt 46 milliarder danske kroner). Det er en fremgang på cirka 29 procent.