Abonnementsartikel

Udbygningen af Rønne Havn har vakt interesse hos danmarkshistoriens største byggeprojekt.

I forbindelse med byggeriet af den kommende Femern-tunnel skal der blandt andet opføres en helt ny arbejdshavn ved Rødbyhavn på Lolland. Havnen skal modtage de flere millioner tons byggematerialer, der skal bruges til at opføre tunnelen, og til at udskibe de færdige betonelementer på hver 70.000 ton, som tunnelen mellem Rødby og Puttgarden skal bygges med.

For at udveksle erfaringer om store havnebyggerier, besøger en delegation fra Femern A/S Rønne Havn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Udbygningen af Rønne Havn er af flere grunde et interessant projekt for os at studere. Det handler både om anlægsmetoder og om den store betydning god infrastruktur kan få for udviklingen og jobskabelsen i en region, siger administrerende direktør i Femern, Claus F. Baunkjær.

Udbygningen af Rønne Havn er af flere grunde et interessant projekt for os at studere. Det handler både om anlægsmetoder og om den store betydning god infrastruktur kan få for udviklingen og jobskabelsen i en region.

Administrerende direktør Claus F. Baunkjær

Femern A/S

Det er den danske entreprenør Per Aarsleff A/S, der har vundet kontrakten på udbygningen af Rønne Havn. Samme selskab har også en stor rolle i byggeriet af den kommende Femern-tunnel, hvor entreprenøren er en del af det konsortium, der skal bygge selve tunnelen og de tilkørselsportaler, der leder trafikken ned i tunnellen.

Under besøget vil administrerende direktør i Rønne Havn, Thomas Bendtsen, præsentere udvidelsesplanerne, hvorefter delegationen vil besøge byggepladsen i Nordhavnen og mødes med repræsentanter fra Per Aarsleff.

Femern-projektet er godt på vej. I 2018 er de store offentlige høringer i Tyskland afsluttet, og fase 2 af anlægsforberedelserne er igangsat ved Rødbyhavn.