Abonnementsartikel

Tre forskellige konsulentfirmaer har været inde over.

Byggeriet af den nye jernbane mellem København og Ringsted gør sidstnævntes station til et knudepunkt i dansk togtrafik. Derfor skal Ringsted Station ombygges med et budget på 440 millioner kroner.

Det er dog gået helt galt, og projektet er blevet fordyret med 118 procent, selvom tre forskellige konsulentvirksomheder er blevet købt til opgaven. Det skriver Ingeniøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Først er stationsombygningen projekteret i samarbejde med den internationale rådgivningsvirksomhed Atkins, der tidligere har specialiseret sig i jernbaner og projektledelse. De har bistået Banedanmark i at udarbejde den samlede plan for projektet med en løsning, der fik navnet "0+".

- Når man på trods af en kvalitetssikring kan regne forkert med 118 procent, så må man sige, at det er en ommer, siger adjunkt Tim Neerup Themsen fra Institut for Regnskab og Revision ved CBS til Ingeniøren.

To konsulenter mere

Efterfølgende har Rambøll lavet en kvalitetssikring af projektet og dets anlægsbudget. De er dog ikke blevet bekendt med vægtige grunde til, at projektet ikke bør fortsætte.

0+-løsningen er en videreudvikling af den såkaldte løsning 0. Den første løsning har Rambøll dog ikke kvalitetssikret.

- Som det fremgår af Rambølls rapport, var det ikke en del af Rambølls opdrag at foretage ekstern kvalitetssikring af basisløsningen (0-løsningen), men udelukkende de alternativer, der sikrer højere hastighed gennem Ringsted Station, skriver Banedanmark til Ingeniøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I stedet var det konsulent A-2, der foretog kvalitetssikring af 0-løsningen i 2009. Den kvalitetssikring var dog middelmådig, skriver Rigsrevisionen.

- Transportministeriet sikrede ikke, at den eksterne kvalitetssikring, som ny anlægsbudgettering kræver bliver gennemført, havde en tilstrækkelig dybde i gennemgangen af projektets anlægsøkonomi, skriver Rigsrevisionen blandt andet til Ingeniøren.

Anlægsloven for Ringstedbanen blev vedtaget i 2010. Derfor har både Transportministeret og Banedanmark kendt til hullerne i den oprindelige kvalitetssikring af løsning 0.