Abonnementsartikel

Specialisterne fra MT Højgaard Vandbygning etablerer ny færgeterminal i Aarhus.

AARHUS: De fleste entreprenører og håndværkere er vant til at arbejde ude i stort set al slags vejr i Danmark. Men når det kommer til byggeri på - og nogle gange under - kajkanten i de danske havne, så kræver det nok alligevel folk af en særlig støbning. For ved vandet er det gennem store dele af året koldere, mere fugtigt og mere blæsende end på de fleste andre byggepladser.

Det gælder blandt andet yderst på den østlige mole i Aarhus Havn, hvor MT Højgaard Vandbygning som hovedentreprenør er gået i gang med at anlægge en helt ny færgeterminal til Molslinjen, der skal flytte fra den nuværende placering i inderhavnen i 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Renovering eller anlæg af moler, færgeterminaler og kajanlæg betyder, at man sjældent har læ for vinden, og desuden mærker man om vinteren kulden fra havet. Men der er naturligvis også mange gode dage, fortæller projektleder Dan Harborg Locht, MT Højgaard Vandbygning.

Til denne opgave benytter vi stort set kun vores egne faste folk, selvom vi på et senere tidspunkt dog skal have en sjak erhvervsdykkere hyret ind.

Projektleder Dan Harborg Locht

MT Højgaard Vandbygning

350 meter ny mole

En tåget novemberdag møder Dagens Byggeri ham på pladsen, hvor han frem til foråret 2020 står i spidsen for etableringen af den nye terminal. Det er en stor opgave med en entreprisesum på 140 millioner kroner, der blandt andet indebærer en ny 350 meter lang cellefangedæmning/mole samt flere andre store opgaver med etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, stenkastninger samt uddybning og opfyldning.

- Til denne opgave benytter vi stort set kun vores egne faste folk, selvom vi på et senere tidspunkt dog skal have et sjak erhvervsdykkere hyret ind. Vi er p.t. fem funktionærer og 23 timelønnede i gang på pladsen - et tal som vil stige 35-40, når vi er flest i gang. Jeg vil tro, vi har 95 procents egenproduktion, fortæller projektchefen, der selv har været tilknyttet Vandbygning, siden hans start i branchen for omkring 10 år siden.

Ikke kun folkene men også udstyret er Vandbygningsafdelingens eget. Det gælder blandt andet to store flåder og en stribe specialmaskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Noget lejer vi dog ind. Det gælder for eksempel dumpere, for der skal i forbindelse med anlægsarbejdet flyttes ret store mængder sand, siger Dan Harborg Locht.

Udfordres af færgebølger

Opgaven tog sin begyndelse i august, og lige nu er man i gang med at ramme store mængder spuns ned. Vanddybden er på stedet 10-13 meter, så det er spunsprofiler på 20-30 meters længde, der vibreres langt ned i havbunden.

Opgaven er at skabe bedre forhold for Molslinjens og selskabets kunder, og paradoksalt nok er det selskabets færger, der skaber de største udfordringer for entreprenørerne.

- Vi er lidt udfordret af nogle trykbølger, som genereres foran Molslinjens færger. De er kortvarige men kraftige og kan løfte flåderne ca. en meter. Så vi er nødt til at standse arbejdet med ramningen på vores flåder en del gange i løbet af dagen, fortæller projektchefen, som dog har minimeret problemet ved at starte en nathold op.

- Al ramning - der sker om natten ude på ydersiden af molen - sker ved natarbejde, for om natten sejler færgen ikke, fastslår han og tilføjer, at østenvind generelt giver flest udfordringer på pladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og heldigvis er det fortrinsvis vestenvind i Danmark, så det håber vi på i den kommende vinterperiode.