Abonnementsartikel

Bladt Industries har samlet en hel cykelbro med belægning på deres eget værksted. Det har sparet ugevis af arbejde på byggepladsen.

Klokken 22 om aftenen sætter en blokvogn med en af de rigtige brede laster af sted fra Bladt Industries i Aalborg. Lasten er en fuldstændig færdig cykelbro.

Selv belægningen på broen er lavet klar på Bladts eget værksted i Aalborg Øst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Langt de fleste broer bliver ikke leveret samlet, men i flere stykker, som man samler på stedet. Vi har tidligere lavet mindre stibroer, som var samlet. Det her er nok den største, vi har leveret i et stykke, siger Michael Kristensen, der er Bladts projektleder på opgaven.

Der er altså bare en forskel på, om man står på en byggeplads og svejser og maler, eller man står i en malerhal.

Projektleder Michael Kristensen

Bladt Industries

Det tog omkring fem kvarterer at transportere broen ud til Indlandsvej i Aalborg. Turen er cirka 12 kilometer lang. Broen vejer omkring de 60 ton, måler 37 meter i længden, 6,8 meter i bredden og vangerne i hver ende rager 1,7 meter i vejret. På ruten spærrede man kortvarigt for trafikken på E45, men transporten forløb uden problemer.

- Det er stort set samme rute, som Siemens bruger, når de sender vindmøllevinger afsted, siger Michael Kristensen.

Fra uger til timer

Selvom projektet lyder som en større omgang, er det blot endnu en dag på arbejdet for folkene hos Bladt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sammenlignet med nogle af de andre ting, vi laver, er det her jo bare en lille let bro, siger Michael Kristensen.

Bladt Industries producerer stålkonstruktioner til blandt andet infrastrukturelle projekter og offshore projekter. Til den konkrete opgave var Bladt sat på broopgaven af M.J. Eriksson, der bygger for Aalborg Kommune.

- Det var bygherrens ønske, at broen blev leveret i et stykke. Det giver blandt andet den fordel, at alt malearbejdet er foretaget på vores eget værksted. Der er altså bare en forskel på, om man står på en byggeplads og svejser og maler, eller man står i en malerhal, siger Michael Kristensen.

Samlingen af broen har taget tre uger. Havde det foregået på pladsen, ville man ifølge projektlederen skulle bruge op mod dobbelt så lang tid.

Fire låser holder det hele

Til monteringen havde Bladt allieret sig med BMS, der havde sendt en 750-ton kran på opgaven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selve monteringen er forholdsvis enkel.

- De, der har designet broen, har tænkt tingene godt igennem. I bund og grund sætter man bare broen op i fire forskydningslåse. Når broen er sat i dem, skal der faktisk ikke gøres mere, siger Michael Kristensen.

Broen er en del af en ny adgangsvej til det kommende supersygehus, som man er ved at opføre i Aalborg.