Abonnementsartikel

Et kinesisk firma har vist interesse for at bygge en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg.

I juni satte danske og svenske myndigheder gang i nye undersøgelser omkring en ny fast forbindelse med de to lande.

Nu har et stort kinesisk firma vist interesse for at bygge en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Det skriver Radio24syv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kinesiske firma China Railway Tunnel Group har lavet en 35 sider lang teknisk udredning om planerne. Men både eksperter og politikere er skeptiske.

- Kina er ikke bleg for at bruge sin økonomiske indflydelse til at opnå sine politiske mål, siger seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, Luke Patey til radiokanalen.

- Kina vil kunne sige til Danmark eller Sverige: 'Vi har investeret i jeres lande, vi har handelsaftaler, og kinesiske turister besøger jer, så vi håber, at I imødekommer vores synspunkter på disse områder. Ellers vil de økonomiske aktiviteter ophøre, siger Luke Patey, der primært forsker i Kinas politiske, sociologiske og økonomiske indflydelse.

Milliardprojekt

Allerede i 2017 tog det kinesiske firma kontakt til Region Skåne i Sverige. Efter flere møder mellem svenske embedsmænd og kinesiske repræsentanter, har China Railway Tunnel Group afleveret den tekniske udredning til Helsingborg Kommune. Det skete i april i år. Svenskerne har siden delt udredningen med Helsingør Kommune.

Firmaet foreslår at anlægge en ni kilometer lang togtunnel under vandet mellem Helsingør og Helsingborg samt en tunnel til biltrafik på 14-15 kilometer, der knyttes til Helsingørmotorvejen ved Snekkersten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har danske og svenske myndigheder vurderet, at projektet vil koste cirka 34 milliarder kroner, og tidsperspektivet er, at forbindelsen åbner omkring 2035, skriver Radio24syv.

Frygter pres fra udlandet

China Railway Tunnel Group er et datterselskab af China Railway Group. Det ejes af den kinesiske stat. I 2014 vurderede Etikrådet i den norske oliefond, at China Railway Group skulle udelukkes fra fondens investeringer på grund af korruption.

"China Railway Group har været tilknyttet grov korruption, bl.a. gennem betaling af bestikkelse til offentlige tjenestemænd i Kina for at sikre selskabet jernbanekontrakter. Modtagerne blev senere straffet i retssystemet og hos Kommunistpartiet. Ledelsen er nærmest uændret siden dengang og offentlig information om selskabets etiske retningslinjer indikerer store mangler," fremgår det af fondens ekskludering af selskabet, skriver Radio24syv.

Ifølge mediet, arbejder Finansministeriet lige nu på et lovforslag, der skal gøre det muligt at bremse udenlandske virksomheders opkøb af "kritisk dansk infrastruktur". Det er for eksempel havne, lufthavne og el- og mobilnet. I den forbindelse sagde finansminister Kristian Jensen for nylig til Politiken, at "Skrækscenariet er, at der er nogen, som køber dansk infrastruktur op med det formål at presse Danmark."

Ny viden for borgmesteren

I Helsingør Kommune har borgmester Benedikte Kiær (K) og resten af byrådet aldrig hørt om den kinesiske henvendelse. Kommunens administration har ikke videresendt rapporten, og det er der en god grund til, siger borgmesteren til Helsingør Dagblad:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg havde overhovedet ikke hørt noget. Og det er helt naturligt. For det her er slet ikke interessant for Helsingør Kommune, og vi skal ikke bruge tid på at forholde os til det. Frem for alt fordi det ikke er os, der træffer en beslutning, siger Benedikte Kiær.