Abonnementsartikel

Anden etape af Damhusledningen, som skal klimasikre boligområder i Hvidovre, går i gang i det nye år med ny og mindre tunnelboremaskine til Arkil.

HVIDOVRE Flere boligområder i Hvidovre vil inden for de næste år være bedre sikret mod oversvømmelser, når skybrudene rammer den københavnske forstad.

Arbejdet med "Damhusledningen" gik i gang i 2013, og sidste år brød Arkil igennem til den sidste brønd på første etape. 17. januar går man så i gang med etape to. Det er igen Arkil, som borer sig frem under Hvidovre, men denne gang er det med en ny tunnelboremaskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den er lidt mindre end den tidligere, siger projektchef Michael Knudsen fra Arkil, da entreprenørvirksomheden sammen med bygherren Hofor indviede den nye maskine.

Pladsen bliver trang

Den cirka ni meter lange maskine fra tyske Herrenknecht er af typen EPB, Earth Pressure Balance. Selvom modelbetegnelsen lyder EPG1500, borer den 1960 millimeter på den udvendige diameter, som giver plads til et Ø1600 millimeter rør.

"Gudrun", som maskinen er blevet døbt, erstatter "Gro", som tog sig af første etape.

- Vi er på slutningen af ruten, derfor er Gudrun lidt mindre. Det er samtidigt også den største udfordring i forhold til sikkerheden, at den ikke er større, end den er. Hvis der skulle ske noget, og vi skal redde folk ud, er det selvfølgelig nemmere i en større rør, siger Michael Knudsen.

Ellers fungerer Gudrun fuldstændig som Gro, det hele er bare i mindre skala. Det betyder også, at logistikken bliver mere omstændigt. Jordvognene, som transporterer jorden tilbage til den nærmeste brønd, er skaleret kraftigt ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kan have omkring 1,5 kubikmeter i en vogn, som vi fylder på omkring 20 minutter. På Gro kunne vi have mellem 4,5 og seks kubikmeter per vogn, siger Michael Knudsen.

For tæt på overfladen

Når Gudrun er oppe at køre, regner projektchefen med, at den gnaver sig omkring otte meter frem om dagen. Det sker i 6,5 meter under overfladen. Den lille dybde gør, at man er nødt til at følge vejene.

- Når vi ikke er længere under jorden, end vi er, borer vi ikke under bygningerne for at undgå sætningsskader, siger Michael Knudsen.

Generelt er arbejdet præget af hensynet til det tæt befolkede område omkring Hvidovrevej, hvor ledningen kommer til at løbe under. Blandt andet har arbejder Arkil kun i hverdage fra 7-18.

- Gudrun larmer stort set ikke. Man vil kun kunne høre en svag summen fra borearbejdet, siger Michael Knudsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilgengæld er der masser af støj og aktivitet over jorden. Generatoren, der leverer strøm til tunnelboremaskinen, er i en container i gadeniveau, men også håndteringen og bortskaffelsen med tung trafik af materialerne fra undergrunden, vil man lade de lokale slippe for om aften og i weekender.

På den sikre side

Ydermere har Arkil og Hofor i fællesskab sat vibrationsgrænsen til det halve af det, man i virkeligheden måtte.

- Det er for at være på den sikre side i forhold til skader på de omkringliggende bygninger, siger projektchefen.

Flere vibrationsmålere er sat op i området, som de også var på første etape. Her var det dog ikke kun, når Gro gik på en stor sten, at man måtte stoppe arbejdet.

- Der var engang en, der havde stillet sin cykel op ad en af målerne, fortæller formand Kim Kroustrup, som også skal være med på anden etape.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men cyklen var ikke den eneste, som drillede målerne. En robotplæneklipper var også flere gange i karambolage med en af målerne. Derudover var der ikke nogle udfordringer ud over det sædvanlige på første etapes 2,3 kilometer under Hvidovre.

Anden etape er 770 meter. Arkil forventer at bryde igennem til den femte og sidste brønd på ruten til oktober.