Abonnementsartikel
Det er muligt at bruge mere genbrug i asfalt, som vil give CO2 besparelser i asfaltindustrien uden at gå på kompromis med kvalitet, funktionalitet og holdbarhed, viser rapport.
For nylig offentliggjorde Miljøstyrelsen en rapport på baggrund af et projekt om cirkulær asfaltproduktion. Projektet viser, at der er mulighed for en mere bæredygtig asfaltproduktion i Danmark ved større grad af genbrug af gammel asfalt. Faktisk er det muligt at opnå en miljøgevinst i form af en 14 - 22 procent reduktion af CO2-udledningen, samtidigt med, at der opnås en ikke uvæsentlig samfundsøkonomisk besparelse. Rapporten er udarbejdet af et konsortium bestående af Vejdirektoratet, Asfaltindustrien, KL, YIT Danmark samt Teknologisk Institut, som har været projektleder.
Resultaterne er fra et flerårigt udviklingsprojekt om cirkulær asfaltproduktion i Danmark. Ole Grann Andersson fra Teknologisk Institut har været projektleder, og han ser frem til at dele både erfaringer og resultater med hele vejsektoren på en konference i januar.
- Det er lykkedes at eftervise, at der ved tilsætning af 30 procent genbrugsasfalt fra gamle slidlag kan opnås nye slid- og bindelag i samme kvalitet og holdbarhed som "jomfrueligt" fremstillet asfalt. Det er selvsagt gode nyheder, som også ligger i tråd med regeringens strategi for cirkulær økonomi fra september 2018, hvor opfordringen lyder, at alle brancher skal til at tænke i mere bæredygtige løsninger med højere grad af genbrug, siger Ole Grann Andersson.
Debat skal bane vejen
Fra projektteamet lyder opfordringen nu til den samlede vejsektor om at møde op til konferencen den 23. januar og deltage i debatten og ikke mindst deltage aktivt i den fælles indsats for implementering af cirkulær asfaltproduktion.
- I projektet har vi fokuseret på optimering af de enkelte procesled i produktionsforløbet, lige fra affræsningen af den gamle, udtjente asfalt, til fremstillingen af den nye, genbrugsholdige, varme asfalt. I Danmark er der anvendt tilsætning af genbrugsasfalt i ny varmblandet asfalt siden 1980'erne, så der foreligger gode erfaringer fra dette at bygge videre på. Men hvis den cirkulære asfaltproduktion for alvor skal implementeres i Danmark, så vi kan høste de åbenlyse gevinster, skal vi have aktiveret hele værdikæden. For opgaven kan vi kun løse, hvis vi løfter i flok, siger Ole Grann Andersson.