Abonnementsartikel

Sagen fortsætter, selvom den både har været i Sø- og Handelsretten og i Konkurrencerådet.

Den såkaldte vejstribesag er ikke slut endnu, selvom Sø- og Handelsretten i september kom til den konklusion, at der ikke var sket et brud på konkurrenceloven. Fredag har Højesteret besluttet, at sagen kan føres der. Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Tidligere har Konkurrencerådet og Konkurrenceankenævnet afgjort, at sagen var i strid med konkurrenceloven.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagen stammer fra 2014, hvor Vejdirektoratet udbød kørebaneafmærkningen i Syddanmark, på Sjælland og i hovedstadsområdet. LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark var på det tidspunkt blandt de største i Danmark inden for kørebaneafmærkning. De to virksomheders konsortium bød på og vandt alle tre områder og gav desuden et samlet bud på hele opgaven. I 2015 blev det så første gang afgjort, at det var i strid med konkurrenceloven, da de to indgik som et konsortium, selvom de sagtens kunne have varetaget opgaven hver for sig.

- Højesteret har besluttet, at vejstribesagen er så principiel, at vi kan føre den der. Det er godt, at vi - og ikke mindst alle, der udbyder opgaver - nu får klarhed om, hvad der gælder, når virksomheder går sammen om at byde på en opgave, siger Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald.

Konsortiet vandt med et samlet bud på 34 millioner kroner, hvilket samlet set var lavest.