Abonnementsartikel

Nyt digitalt værktøj hos Aarsleff skal give bedre overblik over entreprenørens grej, så man undgår leje af eksternt materiel.

Udlejningsvirksomheder skal have helt styr på, hvor deres udstyr befinder sig, hvor lang tid det skal være det pågældende sted, og hvor det skal hen bagefter. Det er en nødvendighed for at drive en effektiv udlejningsvirksomhed.

Men hos entreprenørerne er man ikke helt så godt med. I hvert fald ikke hos Aarsleff, hvor man nu tager et initiativ, som skal give bedre og mere effektiv koordinering af virksomhedens eget grej.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aarsleff Anlæg divisionen i Odense udstyrer nu deres formænd og sjakbajser med den webbaserede materielstyrings-app Nethire. Per Aarsleff A/S har været med til at udvikle Nethire-appen på entreprenørsiden og forventer store gevinster i form af effektivisering, maksimal udnyttelse af værktøjet og ikke mindst minimere udgifter til indlejning.

Vi har sat det her i gang for blandt andet at undgå at bruge en masse penge på at leje materiel eksternt, fordi vores folk ikke kan finde det værktøj, de skal bruge lige nu og her.

Konduktør og tovholder Bjarne Larsen

Aarsleff Anlæg

- Vi har sat det her i gang for blandt andet at undgå at bruge en masse penge på at leje materiel eksternt, fordi vores folk ikke kan finde det værktøj, de skal bruge lige nu og her. Vi forventer derfor store besparelser, fordi vi nu har adgang og overblik over alt vores grej, forklarer Bjarne Larsen, konduktør hos Aarsleff Anlæg i Odense, som er i spidsen for implementeringen.

Udstyret skal hurtigere tilbage

Hos Aarsleff kommer NetHire til at blive brugt som en intern udlejningsplatform. Det betyder, at det værktøj, der bliver lejet ind på de enkelte byggesager, bliver en udgift på projektets budget.

Dermed bliver materiellet også hurtigere afmeldt end ellers, simpelthen fordi det koster projektlederen penge. Derfor bliver det også hurtigere frigjort, så medarbejdere via appen kan se, at værktøjet nu er ledigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I udlejningsbranchen har man i mange år har været tvunget til at vide, præcis hvilket materiel, der befinder sig hvor. Det har til gengæld været en kæmpe udfordring hos større byggevirksomheder. Derfor var det helt naturligt at begynde at løse virksomhedernes materieludfordringer ved at etablere en lille udlejningsbutik inde i selve virksomheden. Det er hele grundideen bag NetHire materielstyring, siger administrerende direktør Steffen Meyer fra NetHire.

Dagligt forlader tusindvis af håndværkere i byggepladsen for at hente værktøj hos kolleger, i firmaet eller hos udlejeren. Den manglende kontrol med materiellet giver en masse spildtid og store, sorte huller i budgetterne.

- Vi udstyrer håndværkere, projektledere, byggeformænd og sjakbajser med en app på deres smartphone, så de med et hurtigt greb i lommen har overblik over virksomhedens værktøj. På få tryk kan de bestille værktøjet og få det leveret med chauffør uden at skulle forlade byggepladsen, siger Steffen Meyer.