Abonnementsartikel

Den norske jernbanestrækning "Follobanen" har tidligere haft skandaleramte Condotte som entreprenør - nu er regningen gjort op efter italienerne.

Et års forsinkelse og en pris på 1,6 milliarder norske kroner yderligere.

Det er regningen på jernbanestrækningen "Follobanen" efter nordmændene for præcis et år siden sparkede det italienske firma Condotte ud af projektet, samme Condotte, som også fik kontrakt på Storstrømsbroen. Det skriver Fagbladet 3F.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det står klart, efter Bane NOR - den norske pendent til Banedanmark - har gennemgået sine regnskaber og tidsplanen for det store byggeprojekt.

- Bane NOR har fulgt anlægsarbejdet af Follobanen tæt i hele 2018 og iværksat flere tiltag for at reducere konsekvenserne af ophævelsen af kontrakterne. Desværre er vi ikke nået i mål med at indhente alle forsinkelserne, siger koncernchef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Italienske Condotte havde to store kontrakter på Follobanen til en samlet pris på 3,2 milliarder norske kroner og begyndte arbejdet på togbanen i 2016.

Også smidt ud af Storstrømsbroen

I efteråret 2017 var Condotte blandt de tre italienske selskaber, der vandt kontrakten på at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Siden endte Condotte også med at komme i strid modvind i Danmark, efter topledelsen blev afsløret i at være involveret i flere korruptionssager omkring byggekontrakter, samt at selve firmaet skulle for retten for sin rolle i en omfattende korruptionssag for milliarder af kroner i Venedig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det danske Vejdirektorat og Folketingets forligsgruppe omkring Storstrømsbroen valgte dog at fastholde Condotte på Storstrømsbroen indtil firmaet måtte erklære sig selv konkurs.

Condotte figurerer stadig i det danske selskab, som det italienske konsortium har stiftet til at stå for brobyggeriet, men de er blevet krævet fuldstændig udelukket af Vejdirektoratet.

I dag er det storentreprenøren Itinera, der skal stå for opførslen af Storstrømsbroen mellem Falster og Sjælland. Broen forventes at stå færdig til både vej- og togtrafik i 2023, hvis tidsplanen holder.