Abonnementsartikel
De fleste stålforbrugende virksomheder kan tage EU's nye kvoteordning for stål roligt, mener stålgrossist, men spår mangelsituationer og ekstraregninger i byggeriet.
Rammerne for de næste tre års import af stål, rustfrit stål og metaller til EU er netop faldet på plads. Og mens råvaregrossisterne hos Lemvigh-Müller hævder, at kvoterne ikke kommer til at volde problemer for flertallet af stålforbrugende virksomheder, kommer byggeriet til at blive udfordret. Kvoterne for kamstål og valsetråd er nemlig kritisk lave på grund af et overforbrug i 2018. Det fortæller Maria Steen, som er afdelingschef i Bygge og Anlæg hos netop Lemvigh-Müller.
- De midlertidige kvoter for kamstål og valsetråd blev opbrugt i december sidste år, men der blev stadig købt masser af materiale. Varerne har bare ligget i frihavnene og er ikke blevet indfortoldet. Det bliver de nu, og det går fra de nye kvoter, som derfor fra start er lavere, end der er brug for. Man har altså lånt af kvoterne på forhånd, men på et tidspunkt skal der betales for overforbruget. På den lange bane kan byggeriet derfor komme til at opleve mangelsituationer og stigende priser, forklarer Maria Steen.
Fra 2. februar har EU vedtaget en ny kvoteordning for 28 stålprodukter gældende indtil sommeren 2021. Ordningen er inddelt i tre tidsperioder, og hvis importen overstiger kvoterne indenfor en given periode, skal der betales told på 25 procent.
Brexit ændrer spillet
Brexit kan dog vende op og ned på stålmarkedet.
Så længe der ikke er en aftale med briterne, er det uvist, hvilke foranstaltninger England vil sætte op for at beskytte sig mod stigende import og dumping, når de er ude af EU. Sikkert er det dog, at EU vil beskytte sig mod import fra England på samme måde som med Schweiz.
- Hvilke aftaler vil England indgå i forhold til EU? Vil de holde fast i en lignende kvoteordning? Bliver EU-kvoterne lavere efter Brexit, fordi England, der aftager meget stål, bliver trukket ud af ligningen? Ingen ved præcis, hvad der sker, men Brexit kan blive en kæmpe game changer, siger afdelingschef ved Lemvigh-Müller Brian Alexis.
Let stigende priser på den korte bane
Med forbehold for Brexit giver Lemvigh-Müller et bud på prisudviklingen på den korte bane.
- Lige nu stiger råvarepriserne. Det er en helt normal konjunktursvingning, der ikke skyldes kvoteordningen, men blandt andet mudderskred i en malmmine i Brasilien. Hvis vi skal komme med et forsigtigt gæt, så forventer vi generelt let stigende stålpriser i 2. kvartal. På længere sigt er det svært at sige noget om prisudviklingen, det afhænger blandt andet af, hvilken aftale briterne får lavet med EU, siger Brian Alexis.