Abonnementsartikel

Man er blevet bedre til at tale sikkerhed, og det har givet positivt udslag i ellers negative ulykkesstatistikker.

Et banebrydende "sikkerheds-sprog" på tværs af mindst 24 forskellige sprog og nationaliteter har vist sig særdeles effektivt.

Hvor metroen tidligere har døjet med arbejdsulykker i hobetal, har man nu flere steder på det gigantiske byggeri formået at nedbarbere ulykkesstatistikken og reducere skaderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Torsdag fejrer man derfor to-år-uden-arbejdsulykker-dag på fire af 22 byggepladser. Det gælder dog kun kun de såkaldte "ulykker uden fravær". Det betyder, at der er tale om uheld, som ikke medfører, at man er nødt til at fjerne den ulykkes-ramte fra pladsen. Men resultatet er stadig storartet, mener vicedirektør hos hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team Sigurd Nissen-Petersen.

Nogle af byggearbejderne kommer desuden fra andre bygge-kulturer, hvor der kan være en tendens til at sætte helbreddet over styr for at tjene penge.

Underdirektør Sigurd Nissen-Petersen

Copenhagen Metroteam

- Cityringens sikkerheds-konceptet har ikke løst alle problemer med et slag. Men det har skabt så gode resultater, at det har potentiale til at danne skole og forbedre vilkårene for danske og udenlandske byggearbejdere på fremtidens store bygge- og infrastrukturprojekter i Danmark, siger han.

Dyre lærepenge bør danne ny skole

Rekorden skal ses på baggrund af en kedelig statistik over arbejdsulykker med fravær, der tilbage i 2011-2015 talte 338 arbejdsulykker, påbud og bøder fra Arbejdstilsynet og flere sager om brud på overenskomsten. Da en ny ledelse tog over i 2015, tog en helt ny sikkerheds-kultur form, i tæt samarbejde og dialog med 3F og Arbejdstilsynet - og det koncept har skabt markante resultater på de 22 byggepladser, der gennem årene har haft 4000-5000 byggearbejdere med mindst 24 forskellige nationaliteter til at anlægge 17 kilometer tunnel, 17 stationer og fem skakter, der er 20-30 meter dybe.

- Et byggeri i Cityringens størrelsesorden kan ganske enkelt ikke gennemføres uden udenlandsk arbejdskraft fra mange forskellige lande. Vi befinder os i en tid med mangel på arbejdskraft, og nogle af opgaverne kræver højt specialiseret arbejdskraft, som få virksomheder i verden råder over. Det har på den anden side givet nogle udfordringer med mange forskellige sprog. Nogle af byggearbejderne kommer desuden fra andre bygge-kulturer, hvor der kan være en tendens til at sætte helbreddet over styr for at tjene penge, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet er overstået

Der er dog også en anden grund til, at man er lykkes med at reducere frekvnesen af de værste arbejdsulykker.

Arbejdet med de tungeste og mest risikable tunnelborings- og anlægsopgaver er overstået på størstedelen af byggeriet. Men faren for at man mister fokus på sikkerheden er stadig til sted, mener Sigurd Nissen-Petersen.

- Det er netop ved faseskift, der er forhøjet risiko for ulykker, siger underdirektøren, som netop har taget imod flere hundrede nye byggeriarbejdere fra blandt andet Italien, Polen og Rumænien, som skal arbejde på den sidste etape af byggeriet. Og Sigurd Nissen-Petersen har derfor iværksat en kampagne, der skal holde fokus på at undgå ulykker.

- Vi i Copenhagen Metro Team netop iværksat sikkerhedskampagnen "Finish Safely" på alle 22 byggepladser. Ingen på hverken ledelsesgangen eller byggepladsen skal tro, at fordi vi næsten er i mål, så kan vi godt slække på sikkerheden, siger Sigurd Nissen-Petersen.