Abonnementsartikel

Samtlige 492 segmenter til brodækket på er støbt, og om et par uger sejles den sidste af 44 ture fra fabrikken i Polen til Frederiksværk.

Det allersidste af i alt 492 segmenter til brodækket på Kronprinsesse Marys Bro er nu støbt. Det er foregået i Stettin i Polen, og den sidste sending segmenter forlader snart Polen med kurs mod Frederikssund.

Det er den sidste af i alt 44 sejlture, der startede i marts 2018.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en kæmpe milepæl, vi nu kan sætte flueben ved. I lidt over et år er de store segmenter blevet støbt og sejlet fra Polen til Frederiksværk. Herfra har en speciallastbil kørt segmenterne til byggepladsen et segment ad gangen, så vi ender altså med at have foretaget turen 492 gange. Inden længe er det et afsluttet kapitel i byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, siger projektchef Henrik Vincentsen.

Det er en kæmpe milepæl, vi nu kan sætte flueben ved.

Projektchef Henrik Vincentsen

Åbner sidst på året

De sidste segmenter ankommer efter planen til Frederiksværk i midten af marts, så man kan stadigvæk nå at se de 100 tons tunge segmenter blive fragtet fra Frederiksværk til Frederikssund.

På byggepladsen er segmenter klar til montage, men monteringen af segmenterne nærmer sig ligeledes sin afslutning.

- Siden marts 2018 har vi monteret brodækket, og nu efter cirka et års arbejde når brodækket næsten hele vejen over Roskilde Fjord. Faktisk forventer vi at kunne montere det sidste segment omkring påske, og så har vi en bro, der forbinder Hornsherred og Frederikssund, siger projektchef Henrik Vincentsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når broen er landfast, mangler der endnu en del arbejder på brodækket. Der skal udlægges fugtisolering og asfalt, og vejudstyr som autoværn, rækværker og støjskærm skal monteres, inden den nye motortrafikvej er klar til trafik.

Kronprinsesse Marys Bro åbner inden nytår.