Abonnementsartikel

CNBT, som blev dømt til at efterbetale sine medarbejdere på metrobyggeriet omkring 30 millioner kroner, skal snart i gang med arbejdet på Danmarks næste store broprojekt.

- Vi har haft en god og åben dialog med både SBJV og 3F om CNBT. Og så længe at tingene er i orden, skal vi ikke bortdømme nogen på tidligere baggrund.

Sådan siger Niels Gottlieb til Fagbladet 3F. Han, der er projektchef på Storstrømsbroen for Vejdirektoratet, er bekendt med, at hovedentreprenørern - italienske SBJV - har hyret det portugisiske firma CNBT til at til at levere betonarbejde på Danmarks største broprojekt siden Øresundsbroen. Han er ligeledes bekendt med, at potugiserne, da de arbejdede på Metroen, blev taget i at snyde deres medarbejdere for løn og kompensation for over 30 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men når kontrakten er underskrevet, er alle beslutninger om, hvem der bliver tildelt underentrepriser og kontrakter på broprojektet lagt hos italienerne, understreger Niels Gottlieb.

Det er ikke os, men konsortiet, der har valgt CNBT til at arbejde på Storstrømsbroen.

Projektchef på Storstrømsbroen Niels Gottlieb

Vejdirektoratet

- Det er ikke os, men konsortiet, der har valgt CNBT til at arbejde på Storstrømsbroen. Vi ved godt, at CNBT har en dårlig historik, der ligger nogle år tilbage. Det har vi også været opmærksomme på, siger han.

3F lever i håbet

Hos fagforbundet er man indstillet på, at det ikke kan være anderledes. CNBT er med på holdet, der skal bygge Storstrømsbroen.

Palle Bisgaard, der er næstformand i Byggegruppen, udtaler til Fagbladet, at man tænker potugisernes sammenstød med den danske model har lært dem en grundig lektie.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi håber, at CNBT's erfaringer i Danmark gør, at vi kan etablere et godt og veludviklet samarbejde, siger Palle Bisgaard og fortsætter:

- Vi håber også, at nogle af vores 3F-medlemmer hos CNBT har lært den danske overenskomst og danske model at kende - og dermed også kan finde ud af at bruge den til at få reelle danske lønninger og arbejdstidsaftaler og ikke, som vi har set andre steder, at man omgår de danske regler i praksis. Men vi tager ikke noget for givet, siger han.

Man kan se den samlede liste over de underentreprenører, der er blevet bekræftet på projektet allerede, hos Vejdirektoratet.

Mer' med dumping

Lige pt. er italienske CIPA i gang med at arbejde ved Storstrømsforbindelsen. Ikke på selve broen, men ifærd med støbe fundamenterne til den fabrik, hvor broelementerne skal konstrueres. Det er ligeledes beskrevet af 3F.

De er dømt til at efterbetale løn og kompensation for 29 millioner på Metrobyggeriet. De to største løndumpere, som er blevet taget i ulovlighederne de seneste fem år, er altså nu tilknyttet broprojektet i det sydsjællandske.