Abonnementsartikel

Storproducenten af knusere og sorteringsanlæg udstiller udelukkende maskiner i hybride eller fuldelektriske udgaver.

Diesel-elektriske modeller tager opmærksomheden på Keestracks stand på Bauma.

- Det hybride er det væsentlige. Vi skal spare noget brændstof og CO2. Hælder man noget dieselolie på en dieselmotor og sætter en generator på den, får man nærmest lige så meget strøm ud af det, som man hælder diesel på. Sender man strømmen ind i en elmotor, får man igen næsten fuld udnyttelse af det. Sætter man en dieselmotor til at trække en hydraulikpumpe, er vi helt nede på omkring 75 procents energiudnyttelse, siger Thomas N. Sørensen, der er medejer af TNS-IMEX, som er dansk Keestrack-forhandler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyhed for stor til Danmark

Keestrack skriver i en pressemeddelelse, at flagskibet er den spritnye kæbeknuser B7e. Kampvægten rammer 70 ton, og den kører op til 700 ton i timen gennem maskineriet.

- Den er helvedes stor, så der er ikke det store publikum til den i Danmark. Der kan måske komme en enkelt, som vil have den, men ellers er det at skyde gråspurve med kanoner herhjemme med den, siger Thomas Sørensen.

- R3e er nok mere en, jeg tror på kunne gå i Danmark, siger han videre.

Rotationsknuseren blev præsenteret på Intermat sidste forår. Siden har tre-fire maskiner været ude og køre test, men nu skulle den været klar til markedet. Ifølge Keestrack, skal den ramme segmentet, som søger en kompakt allround-maskine, hvor transportvægten er vigtig. Fuldt udstyret lander vægten på cirka 32 ton for R3e, som har en kapacitet på op til 250 ton i timen.

Der er også mulighed for at inspicere kegleknuseren H6e, som er storsælger i Norge. Den vises på messen med aftagelig motor-generator enhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foruden danske folk på standen fra TNS-IMEX, er der også et andet dansk islæt på Keestrack-standen. En R6e rotationsknuser 60 ton bliver vist på standen. Den er solgt til en dansk kunde, som overtager maskinen direkte efter messen.

Soldrevet stacker

Der bliver også et indslag af mere futurisk karakter, som Keestrack selv beskriver det. Det drejer sig om en ny stacker på bælter. S5e Solar er, som navnet antyder, et 100 procent soldrevet transportbånd.

Solceller monteret på den 23 meter lange transportør leverer energi til et 23 kWh batteri. Skinner solen ikke, eller ved intensiv kontinuerlig drift kan systemet blive drevet eller opladt fra eksterne kilder, for eksempel en diesel-elektrisk knuser eller direkte via en stikkontakt.