Abonnementsartikel

Et forlig er opsagt, en historisk aftale er landet, og bilisterne kommer til at betale. Sådan lød det til dagens pressemøde om regeringen og DF's nye infrastrukturplan.

- Al god transportpolitik handler i høj grad om tid.

Med de ord indledte transportminister Ole Birk Olesen (LA) pressemødet om regeringen og Dansk Folkepartis investeringsaftale onsdag. Mens samtlige fremmødte ministre og ordførere fik rost hinanden for aftalen, stod det klart, at partierne er blevet enige om at investere 112,7 milliarder kroner i den danske infrastruktur - herunder både jernbane og vejnet. Af den samlede sum skal 50 milliarder kroner afsættes til helt nye projekter. Erhvervsministeren kaldte det en historisk aftale og proklamerede sin glæde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kommer til at løfte erhvervslivet, og det kommer til at løfte væksten i Danmark. Som erhvervsminister er jeg glad, fordi god infrastruktur er god erhvervspolitik, lød det fra Rasmus Jarlov (K).

Man kan ikke løbe fra et forlig. Sådan er det.

René Christensen (DF)

DF løber ikke fra noget

Med aftalen løber DF fra en tidligere aftale med socialdemokratiet: Togfonden. Men DF løber ikke, bedyrer transportordfører René Christensen

- Man kan ikke løbe fra et forlig. Sådan er det. Togfondens 2. fase er ikke finansieret, så vi opsiger forliget, som man kan ifølge reglerne, lød det fra René Christensen til pressemødet.

Rasmus Prehn, som er ordfører fra Socialdemokraterne, mener måske ikke så mærkeligt det modsatte.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er ærgerlige og skuffede over, at Dansk Folkeparti løber fra deres aftale, for vi mener, man kan kombinere regeringens plan med togfonden. Vi skriver ikke under på en infrastrukturplan, som ikke indeholder togfonden, siger han til Maskinteknik.

Bilisterne betaler

Projekterne skal finansieres af provenuet fra Øresund, indtægter fra salg af parkeringshuse ved Kastrup Lufthavn og ved indtægter fra passage af Storebæltsbroen.

Dermed kan man som bilist godt vinke farvel til en billigere tur over Storebælt. Men finansministeren mener netop, bilisterne får noget igen.

- Vi kan ikke sænke prisen for at passere Storebæltsbroen yderligere uden at det går ud over økonomien i Femern-Bælt-projektet. Så vil vi hellere have at de midler, der bliver betalt, går tilbage til projekter, som bilisterne interesserer sig for, nemlig god infrastruktur og udvidelse af vejforbindelserne, lød det fra finansministeren.

Og pengene går til...

...samlet set 23 infrastrukturprojekter. Regeringen har formået at ramme en god del af Danmark med deres nye infrastrukturplan. Der er dog ikke et eneste projekt under opsejling på Bornholm, mens den nederste del af Sønderjylland heller ikke får nye vej- eller jernbaneprojekter. Det sydligste projekt i Jylland er et nyt motorvejsprojekt, der går fra Haderslev til Give.

Artiklen fortsætter efter annoncen

15 af projekterne findes på Sjælland og Lolland/Falster, mens der er seks projekter i Jylland. Fyn er ikke helt så heldige, da de kun får to projekter i form af en ny bane over Vestfyn samt en udvidelse af E20-motorvejen syd for Odense.