Abonnementsartikel

Fynske Motorvej er en flaskehals, men nu er entreprenøren fundet til udvidelsen, som allerede går i gang 1. april.

Der er ikke lang afstand mellem kofangerne på Fynske Motorvej. Især ikke i myldretiden om morgenen og eftermiddagen, hvor pendlertrafikken er tæt i begge retninger. I perioden 2010 til 2018 steg årsdøgnstrafikken på Fynske Motorvej med 33 procent. Målt ved Lillebæltsbroen kører der i dag knap 80.000 biler i døgnet.

Bilkøerne nedsætter rejsehastigheden og øger risikoen for uheld. Derfor bliver motorvejen på Vestfyn nu udvidet fra fire til seks spor mellem Odense V. og Nr. Aaby. Første etape af udbygningen går mellem Odense V. og Gribsvad, hvor anlægsarbejdet starter 1. april.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en af landets hovedfærdselsårer, som vi går i gang med at opgradere nu. Der er både mange pendlere på Fyn og mellem landsdelene. Fynske Motorvej binder Danmark sammen fra øst til vest, men vi skal have gjort noget ved den trængsel, som trafikstigningen har medført. Det skal vi både af hensyn til trafikanterne, til erhvervslivet og til trafiksikkerheden, siger Robin Højen Madsen, Vejdirektoratets projektleder for første etape af udbygningen.

rich-media-2
Flere biler lægger pres på Fynske Motorvej. Grafik: Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har netop skrevet kontrakt med entreprenøren M.J. Eriksson, som skal stå for udbygningen af første etape.

To etaper

Udvidelsen af første etape ventes afsluttet inden udgangen af 2020. Derefter kommer turen til anden etape fra Gribsvad til Nr. Aaby. Hele udvidelsen står efter planen klar inden udgangen af 2022.

Ifølge Vejdirektoratets analyser sparer man 28 timer på årsbasis mellem Nr. Aaby og Odense V., hvis man kører frem og tilbage på de to mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden. Med 200 arbejdsdage om året sparer man dermed cirka otte minutter om dagen.

Tidsbesparelsen vil være den samme, uanset om man bevæger sig mod vest eller øst på motorvejen, da den trafikale belastning i myldretiden er lige stor i hver retning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når entreprenøren starter op med udvidelsen, betyder vejarbejdet visse trafikale restriktioner. De vil i hovedtræk være generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen og smallere vognbaner at køre på.