Abonnementsartikel

SK 850LC-gravemaskinen bliver den japanske producents største i Europa.

MÜNCHEN: Kobelcos stand på Bauma var ikke til at tage fejl af, selvom den lå blandt stande fra Case, Wacker Neuson og Kubota. Den aquablå farve var gengivet i flag, en stor bygning og så deres nye produkter, hvor SK 850LC-gravemaskinen er iblandt.

Maskinen har i længere tid kørt i Sydøstasien, Sydafrika og Indien, men nu skal den også ind på det europæiske marked, hvor Tyskland og Frankrig er det primære mål, selvom den også kan bruges på store jordtippe eller ved motorvejsbyggerier. Det siger Hanns Markus Renz, der er business manager i Kobelcos europæiske afdeling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ikke umuligt, at vi kan sælge en eller to af maskinen til Danmark om året, men på grund af dens størrelse vil den nok hovedsageligt blive brugt på meget store projekter. For eksempel var der mange maskiner af denne størrelse, da man byggede motorvejen fra Stuttgart til München, siger Hanns Markus Renz med reference til Bundesautobahn 8, der blev udvidet til en sekssporet motorvej i 2016.

Lavt brændstofforbrug

Videreudviklingen af maskinen handler især om den udvikling, der har været på motoren og brændstofforbruget. Gravemaskinen har tre forskellige indstillinger afhængig af, hvilket job den skal udføre. H-mode er når der skal gives fuld gas og arbejdes på højtryk. S-mode sparer lidt på benzinen, og til sidst er der eco-mode.

Her arbejder firmaet med et minimalt benzinoptag til de opgaver, der kræver præcision. På den måde bruger maskinen ikke mere brændstof, end den behøver at bruge. De tre indstillinger er ikke nyt for maskinen, men ifølge Kobelco er der cirka 17% procents forskel i brændstofforbruget fra den tidligere model af maskinen.

- Vi har gjort motorens kanter lidt glattere og har gjort alt for at gøre hydraulikken og motorens sammenspil bedre. Det har været vores store fokuspunkt, og vi er glade for at vi kan præsentere det for Europa, siger Hanns Markus Renz.