Abonnementsartikel

Italienerne er hårde, men fair forhandlere, lyder det fra projektleder hos Barslund, der er hyret ind som underentreprenør på Storstrømsprojektet.

MASNEDØ/FALSTER Milliardprojekter har det med at få følgeskab af skandaler. Oftest er det under udførelsen, den er gal med forsinkelser, budgetoverskridelser eller tvivlsomme arbejdsvilkår og -forhold.

Den nye Storstrømsbro endte dog i stormvejr allerede i forbindelse med kontraktunderskrivelsen. Men røgen har lagt sig, og frem er kommet støvskyerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trods lidt ustadigt vejr den seneste tid, har den tørre april fået andet end gravemaskiner, dozere, læssere og dumpere i arbejde.

Italienerne er hårde, men fair forhandlere.

Medejer og projektleder Frederik Barslund

Barslund

- Vandvognene kører i pendulfart. Det er meget enten eller i entreprenørbranchen. Enten brokker man sig over, at det er for tørt, eller også er der kommet for meget vand, fortæller projektleder Frederik Barslund, som man på efternavnet kan regne ud, hvor har sin daglige hyre.

rich-media-2
Man laver en godt 700 meter dæmning ud i Storstrøm fra Falster, fordi det er for lavvandet at arbejde fra båd på de første bropiller.

Storentreprenøren er blandt underentreprenørerne på projektet og står for indtil videre seks jordentrepriser. Da Maskinteknik lægger vejen forbi Barslund, som både arbejder på Masnedø og Falster, har projektlederen en buket blomster med sig.

- Det er til en af naboerne. De har været så søde og forstående gennem hele processen, selvom de har været udsat for en del støv. De bor tæt på en stor mængde sten. Vi har vandet, alt det vi kan, men det er ikke nok, siger Frederik Barslund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klar kommunikation

Det italienske joint venture SBJV har totalentreprisen på projektet. Det er derfor dem, Barslund og datterselskaberne arbejder for. Med udenlandsk byggeledelse giver det andre vilkår for den danske entreprenør.

- Der er en kulturforskel i måden, vi gør tingene på, og der er nogle forventninger, der skal afstemmes i forhold til, hvordan vi tolker vores kontrakters indhold. Men vi finder som regel ud af det ved at have en åben og ligefrem dialog, siger Frederik Barslund.

rich-media-4
29-årige Frederik Barslund er projektleder på den ene af entreprenørvirksomhedens i alt seks kontrakter på projektet.

De større krav til dialogen betyder, at Barslund også bruger flere ressourcer på projektledelse. På et lignende projekt med dansk totalentreprenør vurderer Frederik Barslund, at man ville have ned til det halve antal folk i underentreprenørens projektledelse. Han mener dog ikke, at arbejdet er mere besværligt.

- Det vil jeg ikke sige, at det er. Italienerne har samtidigt flere sitemanagers på projektet end normalt. Rammerne er mere firkantet, men der bliver altid reageret hurtigt, når vi henvender os med noget. Italienerne er hårde, men fair forhandlere, siger Frederik Barslund.

Arbejder på begge sider

Barslund har flere af datterselskaberne med på projektet. Zøllner, Spotland, Shoulders og MH Electrics er alle knyttet til de seks delentrepriser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På Masnedø udvider Barslund havnen, som skal modtage de store mængder materialer til støbningen af broelementerne. Byggemodningen af grunden til fabrikken er ligeledes blandt opgaverne. På Falster står den blandt andet en dæmning, som går mere end 700 meter ud i vandet. De første bropiller fra Falstersiden skal stå på så lavt vand, at man ikke kan komme til med båd.

rich-media-6
Den gamle Storstrømsbro skal fjernes, når den nye er indviet.

Den nye Storstrømsbro skal bygges, fordi den gamle, som er fra 1930'erne, ikke kan håndtere den togtrafik, som Femern-tunnellen vil medfører. Derfor bliver der også foretaget arbejder på land, så toglinjen er klar til den nye bro.

Barslund er blandt andet ved at sænke jernbanelinjen på Falstersiden. Hvor sænkelsen er størst, skal jernbanen sænkes otte-ni meter ned. Det betyder, at 110.000 kubikmeter jord skal flyttes - på godt to måneder.

Til arbejdet er to 50 ton gravemaskiner, tre på 25 ton, tre dozere og 10 dumpere sat i sving.

Barslund er så langt i opgaverne, at de inden for de næste uger begynder at drosle lidt ned på projektet.