Abonnementsartikel
Valtra har sammen med tre andre finske producenter af udstyr sat to førerløse traktorer igang med snerydning på en af Europas nordligste lufthavne.
Mellem 150 til 200 dage om året er store dele af Finland permanent dækket af sne, og når man driver en lufthavn i det nordlige Finland, gælder det om at holde landingsbanen fri for sne for at sikre en stabil luftfarts-trafik.
Henri Hansson er teknikchef for Finavia, der er organisationsansvarlig for vedligeholdelsen af hovedparten af de finske lufthavne og sammen med fem finske producenter har de søsat projektet Runway Snowbot.
Foruden Finavia drejer det sig om traktorproducenten Valtra, dækproducenten Nokian Tyres, feje/blæse-maskine-producenten Vammas, samt energiselskabet Neste, har sammen skabt to førerløse snerydningsenheder, som nu kører på Ivalo-lufthavnen i den finske del af Lapland, som samtidigt er en af Europas nordligste lufthavn.
Total førerløs
Der er tale om to Valtra T254 Versu-traktorer, som kører hundred procent førerløs med to 4,5 meter sneplove og efterspændt Vammas feje/blæse-maskiner, som både sørger for saltning samt opsamling af sne.
Fra kontroltårnet i lufthavnen har igennem Valtras telematik-system Valtra Connect hundred procent styr på de to traktorers ruter og tidspunkter for kørsel. Når maskinerne sættes igang, så sker alt automatisk. Ligefra tænding af kørerlys, påfyldning af dieselolie og adblue til kørsel på landingsbanen.
- Traktorer er et interessant alternativ til lufthavnsflåder, hvor arbejdsbredder på 4,5 meter er tilstrækkeligt. Traktorer koster betydeligt mindre i samlede ejeromkostninger end lastbiler, og de er langt mere fleksible, fordi de kan bruges til andre opgaver, eksempelvis til sneslyngning om vinteren og til græsklipning om sommeren, fortæller Tero Santamanner, tekniskspecialist hos Finavia.
Ikke første selvkørende projekt
Runway Snowbot-projektet er det andet projekt om førerløse enheder mellem Valtra og Nokian-dæk. I 2018 gennemførte man et førerløst projekt med rydning af sne med 70 kilometer i timen med en identisk Valtra T254 Versu.
- Selvom projektet fra Ivalo lufthavn og vores sne-rydningsprojekt ikke er helt klar til markedet endnu, så viser projekterne, at vi meget snart er klar til at få de første selvkørende førerløse Valtra-traktorer på markedet, fortæller Matti Tiitinen, produktchef hos Valtra Scandinavia, Baltics & Western and Central Europe.