Abonnementsartikel

Onsdag blev første spadestik taget til Hovedstadens Letbanes nye kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup. Med spadestikket markerede parterne bag projektet, at byggeriet af den kommende letbane nu for alvor går i gang.

De forberedende arbejder kan så småt mærkes flere steder langs letbanestrækningen, og onsdag den 19. juni blev det officielle startskud til byggeriet af Hovedstadens Letbane så givet i Glostrup.

- Efter mange års arbejde på tværs af kommuner og regionen går vi nu endelig ind i en fase, hvor arbejdet med den kommende letbane bliver mere synligt. Det er både spændende og dejligt, at vi nu er nået så langt med et projekt, som kommer til at hjælpe mennesker i det daglige, lette trængslen og binde hovedstadsområdet bedre sammen, sagde Trine Græse (S), der er formand for letbanens Borgmesterforum og borgmester i Gladsaxe Kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sammen med borgmestrene fra Vallensbæk, Albertslund, Glostrup, Rødovre og Herlev samt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen satte hun spaderne i jorden til letbanens nye kontrol- og vedligeholdelsescenter, som ligger cirka midt på letbanestrækningen.

- Letbanen bliver en vigtig brik i at udvikle et stærkt hovedstadsområde for alle og sikre gode transportmuligheder på tværs af regionen. Det er det største infrastrukturprojekt, siden S-toget blev anlagt i 1960'erne. Derfor er det med stor glæde, at vi i dag efter seks års hårdt arbejde sætter spaderne i jorden, sagde regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

Togene overnatter i Glostrup

På det kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter skal letbanetogene fremover vaskes, vedligeholdes og 'overnatte'.

Det er entreprenøren CG Jensen, som står for byggeriet, som snart vil rejse sig på grunden i Glostrup. Det glæder borgmester i Glostrup Kommune, John Engelhardt.

rich-media-2
På det kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter skal letbanetogene fremover vaskes, vedligeholdes og overnatte.

- Det er ingen hemmelighed, at vi her i Glostrup er meget begejstrede over letbaneprojektet. Vi ser letbanen som en vigtig dynamo for udviklingen af vores kommune, lød det fra John Engelhardt, da han bød velkommen til dagens arrangement.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over C. G. Jensen arbejder Aarsleff, M. J. Eriksson, Siemens Mobility og Aarsleff Rail samt Metro Service på projektet.

På store dele af letbanestrækningen er arbejdet med at omlægge rør og ledninger samt at gøre plads til letbanen allerede i gang.

Der er eksempelvis bygget en ny fodgængertunnel under S-togssporene ved Buddinge Station, og i Brøndby har man placeret en ny sti-bro over den kommende København-Ringsted-bane, så cyklister og gående i fremtiden kan krydse jernbanen, når letbanen og biltrafikken overtager den nuværende bro.

Hovedstadens Letbane kører ud på sin første tur i 2025.