Abonnementsartikel

Kravene til tovejs-kommunikation mellem spredere og vintercentral er stigende, og i København håber man på en konkurrencedygtig løsning fra Vejen-virksomheden Epoke.

Københavns Vintertjeneste har i en lang årrække benyttet sig af produkterne fra Vejen-firmaet Epoke. Og der er masser af roser fra enhedschef Torbjörn Häggquist til maskinproducenten.

- Vi har spredere, som har mere end 25 år på bagen. Vores ældste er fra 1986 og kører stadig - dog ikke for vintertjenesten, men med grus i tilfælde af oliespild. Epoke er virkeligt dygtige til at producere maskiner, som holder, lyder det fra vintertjenestens øverste chef.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men - for der er et men - han har også et ønske til virksomheden, som har produceret saltspredere siden 1950'erne. Opfordringen lyder: "Kom bedre med på data-vognen."

- Vi er blevet meget mere skarpe på, hvad der sker med temperatur, luftfugtighed, overfladespænding og nedbør. De data kan vi bare ikke reagere hurtigt nok på, når vi er ude at køre. Jeg så gerne, at man udviklede nogle værktøjer, som kunne sætte den datakraft, jeg råder over i mit kontrolcenter i forbindelse med spredere og lastbiler, så vi på den måde kunne reducere den saltmængde, som bliver brugt alt efter, hvordan vejret skifter, fortæller Torbjörn Häggquist.

Det er næste skridt

Hos Epoke tager man enhedschefens ord til efterretning. Peter Bertelsen, der er salgsdirektør i Vejen-firmaet, regner med snarest at have en løsning, hvor tovejskommunikation mellem maskinerne bliver en mulighed.

- Vi kører lige nu og tester maskiner, hvor løsningen er integreret. Men vi er ikke nået dertil endnu, hvor vi kan lancere den på markedet. Den meget milde vinter sidste år forhindrede os i at få indsamlet de nødvendige test-data, erklærer han og ønsker ikke at komme med et konkret bud på, hvornår man er klar til at komme ud med maskinnyheden.

Salgsdirektøren er dog ikke overbevist om, at tovejskommunikation er "løsningen", som overflødiggør alle andre løsninger. En ting er at sige, man ønsker at kunne styre via vejrsystemer - andre vil have følere på bilerne, som i Norge, hvor det er data fra den enkelte spreder, som bestemmer saltmængden, siger Peter Bertelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når jeg kender vejrudsigterne rigtigt, bliver mennesker ikke overflødiggjort lige foreløbigt. Der er selvfølgelig altid mulighed for at gøre alt bedre - men jeg mener, vi er på niveau med vores konkurrenter på det her område. Så vi skal nok komme med en god løsning til vores gode samarbejdspartner i Københavns Kommune, lyder det.