Abonnementsartikel

390 kilometer på 90 minutter med ét stop undervejs. Texas' kommende højhastighedsbane koster små 350 millioner kroner per kilometer.

Alt i mens vi herhjemme fortsat venter på en langsigtet infrastrukturplan, har man i Texas, USA, for nylig skrevet under på en forholdsvis stor kontrakt, som dækker én ny jernbanelinje.

Den tidligere regering havde sammen med Dansk Folkeparti fundet frem til en aftale på infrastrukturområdet i Danmark, som indeholdt investeringer for i alt små 113 milliarder kroner frem mod 2030. Alting er som bekendt større i staterne, og den ovennævnte kontrakt er på intet mindre end 20 milliarder dollars, svarende til 135 milliarder kroner. Selskabet bag linjen hedder Texas Central, og det er den italienske ingeniør- og entreprenørvirksomhed Salini Impregilo med et par amerikanske datterselskaber, som står for udformning og anlæg af projektet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jernbanelinjen skal forbinde millionbyerne Houston og Dallas med en højhastighedsbane. Der bliver kun et enkelt stop på vejen, nemlig i Brazos Valley, hvor det verdensberømte Texas A&M University med omkring 70.000 studerende ligger.

Turen vil tage omkring 90 minutter. I dag må man hoppe på bussen eller tage bilen. Den tur skal man sætte omkring fire timer af til afhængigt af trafikken.

Strækningen er 390 kilometer. Højhastighedstogene kommer fra Japan, og de når en topfart på 320 km/t. I anlægsperioden vil omkring 10.000 være beskæftiget, og når banen er i drift, vil det sikre arbejde til cirka 1500 mennesker. Højhastighedsbanens estimerede samfundsgevinst er udregnet til at være 36 milliarder dollars over de næste 25 år. De første tog ruller efter planen af sted i 2026.