Abonnementsartikel

MT Højgaard Vandbyg har opgraderet maskinparken ved terminalbyggeri til 140 millioner kroner på havnen i Aarhus.

MT Højgaard Vandbyg er i øjeblikket ved at etablere en helt ny færgeterminal til Molslinjen i Aarhus. Terminalen får en ny placering, når den flyttes fra Pier 3 i midtbyen til Østhavnen. MT Højgaard er hovedentreprenør på den store anlægsopgave, der omfatter etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, moler, stenkastninger samt uddybning og opfyld på Østhavnsvej.

- Når stort set alle elementer, der bruges til moler og havneanlæg, bliver større og kraftigere, skal vores kraner kunne følge med. Derfor har vi nu investeret i en ny 100-tons kran til vores Hitachi-Sumitomo kranflåde, der i forvejen omfatter modeller på 40 og 70 tons, siger formand Lars Johns fra MT Højgaard Vandbyg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Maskinteknik besøgte i november 2018 anlægsprojektet i Aarhus.

Vi har flåder, der kan bære 1.500 tons, og med en bæltekran er det nemmere at køre af og på.

Formand Lars Johns

MT Højgaard Vandbyg

Den nye SCX1000A-3 er leveret af H.P. Entreprenørmaskiner og har en nøglerolle i etableringen af det nye anlæg i Aarhus.

rich-media-2
Maskinfører Lars Christiansen og formand Lars Johns. Foto fra EFFEKT.

- Kranen skal blandt andet lave spunsvægge og montere betonelementer. Især spunsene bliver større og tungere, og derfor har vi valgt denne kran. Den kører med en vibrator, der vejer 11 tons og drives af en Powerpack. Vores øvrige kraner har ikke helt rækkevidden og styrken til at løse den aktuelle opgave, siger han.

Fordel med bælter

En anden vigtig fordel er, at kranen har bælter og dermed bedre kan køre i de forskellige terræner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det gælder også de situationer, hvor kranen skal ud på en flåde for at løse en opgave. Vi har flåder, der kan bære 1.500 tons, og med en bæltekran er det nemmere at køre af og på. Generelt er denne type kran mere stabil. Både på grund af bælterne og i kraft af, at den er med gittermast, siger Lars Johns.

Distriktschef Flemming Sørensen fra H.P. Entreprenørmaskiner supplerer:

- Gittermastens egenvægt er ikke så stor, som hvis kranen har et teleskop med en bom med hydraulisk cylinder på. Den type konstruktion vejer en hel del mere, så med gittermast bliver kranen mere stabil. Med hensyn til sikkerhedskravene for kraner, så er de strenge. For eksempel skal en kran hvert 10. år gennemlyses i alle svejsninger som sikkerhed mod revner og andre fejl. Finder man en revne, skal der foretages rigtig mange ting på kranen.

Aarhus Havns nye kajanlæg og terminal til Molslinjen skal efter planen indvies i foråret 2020.