Abonnementsartikel

Hele projektet tog kun de planlagte ni timer, da nedriverne i weekenden skulle "demontere" en motorvejsbro på Fyn. Der var endda tid til konstruktion af en faunatunnel under vejbanen.

Maskinerne var på plads - ligeledes både nedrivere og vejfolk, mens vejrguderne viste sig fra en venlig oktober-side.

Sådan var situationen lørdag aften klokken 21, da man skulle til at fjerne motorvejsbroen over Spedsbjergvej vest for Odense. Broen var i vejen for udvidelsen af E20, der skal vokse fra fire til seks spor. Det forklarer projektchef Robin Højen Madsen, Vejdirektoratet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De bærende søjler ville være kommet til at stå midt i den nye vejbane, så broen skulle væk. Og jeg må sige, at jeg er imponeret over den professionalisme, som de involverede entreprenører udviste. Brofaget over motorvejen var nede allerede to timer efter, vi havde påbegyndt arbejdet, lød svaret til Maskinteknik efter endt nedrivning.

Det gik helt som det skulle. Der var højt solskin indtil aften og måneskin at arbejde i om natten.

Projektchef Robin Højen Madsen

Vejdirektoratet

Det var Kingo Karlsen A/S, som stod for at fjerne broen, mens MJ Eriksson med underentreprenører stod for konstruktionen af en faunatunnel og efterfølgende vejarbejde.

Perfekt vejr

Og alt gik efter planen - som det helst skal, når man spærrer syv kilometer af landets trafikale kranspulsåre. Udover dygtige folk på pladsen, tilskriver Robin Madsen også et artigt vejrlig for at bidrage positivt til opgaven.

- Det gik helt som det skulle. Der var højt solskin indtil aften og måneskin at arbejde i om natten. Vi var færdige før tid, og der var ryddet pænt op, da vi åbnede for trafikken klokken 06.00 søndag morgen, siger projektchefen og understreger, at det rent trafikafviklingsmæssigt gik over al forventning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Der var godt vejr til natarbejde. Måneskin om natten hjalp nedriverne på vej. Foto: Vejdirektoratet.

Det tilskriver han dels et fornuftigt antal af pressemeddelelser samt god planlægning af trafikomlægning sammen med kommune, politi og hjemmeværn.

Plads til dyrene

Når en motorvej bliver ekstra bred, skal vilde dyr, som må ønske at krydse den, også have en ekstra hånd. Det mener i hvert fald bygherre på det fynske motorvejsprojekt, staten. Den har indlagt et lille benspænd for Vejdirektoratet og deres folk.

rich-media-4
Om morgenen før klokken 06.00 var vejen rydet og en faunatunnel lagt ned. Foto: Vejdirektoratet.

For da arbejdet gik i gang lørdag, var Robin Madsen ikke helt sikker på, at man kunne nå at konstruere hele den 60 meter lange faunatunnel, som var planlagt til nedlæggelse efter endt nedrivning. Men også her gik det over al forventning.

- Vi udnyttede sporspærringen bedst muligt og fik konstrueret en tunnel i halvanden gange halvanden meter - lige under vejoverfladen. Det foregik på den måde, at vi skrællede asfalten af og brød vejen op, monterede tunnellen og lagde asfalt henover. Alt sammen inden for lukketiden. Vi havde forventet at kunne nå cirka halvdelen, lyder det fra projektchefen.

Entreprenøren har nedknust broen, som vil blive anvendt i et kommende bærelag i en vej eller en p-plads.