Abonnementsartikel

Munck går nu igang med udvidelsen af to lufthavne i Grønland, hvor de nuværende landingsbaner på 950 meter skal forøges til 2200 meter.

Et tæt parløb mellem Pon og Munck om sammensætningen af den mest optimale maskinløsning har bidraget til, at Munck kunne vinde lufthavnsprojekterne i Grønland, hvor eksisterende landingsbaner skal forøges markant.

Muncks beslutning om køb af Cat maskiner hænger også sammen med, at man søgte en samarbejdspartner, som kunne levere en løsning baseret på et anerkendt brand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Nøglen til succes på projektet er det rette hold med de rette værkøjer. Et af værktøjerne er entreprenørmaskiner, hvor vi har tillagt det stor betydning at ensrette valget af fabrikater og typer med henblik på at opnå stordriftsfordele ved service, drift, uddannelse og produktionsoptimering. Pon har med deres løsninger levet op til vores krav lige fra produktkvalitet til systemer, hvor målinger og sporbarhed vil være med til at sætte overliggeren højt for forudsigelighed, siger maskinchef Klaus Nielsen, Munck.

Serviceaftaler sikrer løbende drift

Men også Pon Equipmens centrale placering af serviceværksted i Nuuk har spillet en afgørende rolle.

rich-media-2
Ti dumpere af denne model Cat 772G skal flytte de store mængder jord. Pressefoto.

- I projektet har vi ønsket at samle en stor del af indkøbet af maskiner, service og vedligeholdelse et sted, og her kan Pon Equipment tilbyde et værksted tæt på lufthavnen i Nuuk, siger projektchef Jesper Bjerre fra Munck.

- Vi har været tilstede med eget værksted i Nuuk i mange år. Og de kompetencer og erfaringer vi har på værkstedet forøger vi nu med ekstra ansættelser, så vi er klædt ekstra godt på til at servicere Muncks maskiner, som er købt med serviceaftaler, siger servicedirektør Henrik Steen, Pon Equipment.

Også Munck står overfor en rekrutteringsfase i forbindelse med projektet. Man regner med at skulle bruge ca. 40-45 maskinførere, og det bliver en kombination af egne Munck maskinførere og nyansatte maskinførere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når maskinførerne er på plads, har vi en aftale med Pon Equipment om oplæring og uddannelse af maskinførerne til de nyindkøbte Pon maskiner, så de kan lære at betjene maskinerne bedst muligt, siger Jesper Bjerre.

Fra gætværk til fakta

De nyindkøbte maskiner er gravemaskiner, læssemaskiner og dumpere. Det drejer sig om 1 stk. 352F og 4 stk. 374F gravemaskiner, 1 stk. 950M og 3 stk. 980M læssesmaskiner samt 10 stk. 772G dumptrucks.

De er alle leveret med vejesystem og maskinovervågning som standard. Det betyder, at Munck bl.a. kan følge med i maskinernes brændstofforbrug og udnyttelsesgrad.

Maskinerne kommer til at køre på tre forskellige udgravninger på samme tid og med disse teknologier kan de sammenligne produktionen mellem de tre udgravninger og se, hvor maskinerne arbejder mest effektivt. Hermed er det slut med at gætte, men i stedet optimere udgravningerne baseret på data og fakta.

- Med de her teknologier tilfører vi ekstra værdi til den løsning, Munck har valgt. Vi ser ligesom Munck det her projekt som et fælles projekt. Vi vil vise, at vi kan være med til at løfte denne opgave, og begge parter lykkes kun ved, at vi regelmæssigt stikker hovederne sammen og diskuterer løsninger og udfordringer. Det er super interessant for os som virksomhed og for vores afdeling i Grønland med denne ordre, som uden sammenligning er den største i Pon Danmarks historie. Lægger man så dertil, at Munck også køber boremaskiner med Cat motorer til projektet, så betyder det også rigtig meget for motordelen i vores virksomhed og vores fremtidige tilstedeværelse på Grønland, siger salgs- og marketingdirektør Michael Bahn Jørgensen, Pon Equipment.