Abonnementsartikel
Et bredt flertal i Folketinget har givet deres opbakning til en ny jernbane over Vestfyn.
Der skal anlægges en ny elektrificeret jernbane med dertil hørende anlæg over Vestfyn fra Odense Vest til Kauslunde ved Middelfart. Det har samtlige partier i Folketinget, med undtagelse af Nye Borgerlige, besluttet. Den nye jernbane bliver cirka 35 kilometer lang og vil have et jernbanespor i hver retning.
- Den nye jernbane over Vestfyn betyder, at vi foretager en markant opgradering af jernbanen, som udover at øge kapaciteten betragteligt, også vil give kortere rejsetid for passagererne. Jeg er derfor meget glad for, at vi med Folketingets opbakning til lovforslaget, kommer skridtet videre mod at anlægge jernbanen, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Anlæg af den nye bane over Vestfyn vil kunne blive påbegyndt i 2023, hvis regeringen får opbakning til sit finanslovsforslag. Her er der afsat 147 millioner kroner. Det har tidligere været fremme, at den estimerede pris på hele projektet løber op i små fem milliarder kroner.
Den nye jernbane vil reducere rejsetiden for persontog, idet den er fire kilometer kortere end den eksisterende jernbane og fordi den giver mulighed for at køre med op til 250 km/t. Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane over Vestfyn, og dermed giver den bedre mulighed for afvikling af især regional persontogstrafik på strækningen, ligesom den giver mere robusthed i togsystemet ved sporarbejde med videre.