Abonnementsartikel

Ny teknologi blev vist frem i hobetal på Bauma, og hvad fremtidens maskiner skal køre på var en af hovedemnerne på messen.

Der er mange meninger og holdninger til, hvad entreprenørmaskinerne skal køre på i fremtiden. Dieselmaskinerne er slet ikke dømt ude endnu, for på Bauma blev der vist masser af nyt grej, som både brummer og oser.

Men at der skal bruges færre af de udskældte dråber, er der ingen tvivl om. De elektriske maskiner vælter frem, og lidt inden gigantmessen meldte Volvo CE ud, at det fra 2020 er slut med udviklingen af dieseldrevne kompaktmaskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På svenskernes store stand, løftede de sløret for deres to første kompakte maskiner, som er 100 procent elektriske.

Cat på en kombination

Hos verdens største producent af entreprenørmaskiner, Caterpillar, var en af nyhederne en ny udgave af dozeren D6.

Diesel kræver den stadigvæk, men det bruges til at generere strøm til elmotoren. D6 XE hedder maskinen, og hos Caterpillar tror man på, at de store entreprenørmaskiner i fremtiden er dieselelektriske.

rich-media-3
Når det kommer til de store entreprenørmaskiner, tror Cat på de dieselelektriske. Arkivfoto: Kim Krasuld.

Case giver den gas

S.D. Kjærsgaard med direktør Palle Kjærsgaard i spidsen var også på pletten i det sydtyske. Her viste den danske Case-importør amerikanernes stand frem for Maskinteknik, hvor en prototype af en futuristisk gummihjulslæsser var en af de store nyheder.

Project Tetra er navnet på maskinen, og selvom den så ret fremtidsagtig ud, har den gasdrevne maskine været ude og arbejde i forskellige test. Hvornår maskinen eller en videreudvikling af den rammer markedet, turde man ikke spå om. Men Case og Palle Kjærsgaard er sikre på, at gas er fremtiden på de store maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- El er fint til mindre maskiner, men det har ingen gang på jord på det tungere grej, lød det fra Palle Kjærsgaard under messen.