Abonnementsartikel

Er der rødt kabinelys om vinteren, tror man der 2,5 grader varmere inde i bilen.

Elektriske biler er stadig udfordret på rækkevidden. Derfor gør bilproducenterne krumspring for at presse så mange kilometer ud af en opladning som overhovedet muligt.

Ford har fået den ide at udnytte en psykologisk forbindelse mellem farver og følelser i et forsøg på at øge rækkevidden. Ideen hører ind under konceptet "Transit Smart Energy" og er i første omgang afprøvet på Ford Transit.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De første resultater er lovende, lyder det fra Ford.

Ideen er at påvirke chaufførens og passagerernes oplevelse af temperaturen i kabinen ved hjælp af farver. Er det varmt udenfor, introduceres en blå stemningsbelysning i kabinen. Er det koldt, skrues der i stedet op for den røde belysning.

Opvarmning og nedkøling af kabinen i elektriske biler er en særdeles energikrævende opgave. Brug af klimakontrol kan reducere rækkeviden for en elbil med op til 50 procent, viser amerikanske undersøgelser.

Hvis knebet virker, kan der spares lidt på klimaanlægget, og man vil kunne køre lidt længere på hver opladning.

Ford har med forsøgspersoner testet systemet på sin "Weather Factory" i Køln under vinterlige forhold ved 0 grader og sommerlige forhold ved 30 grader.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Reagerede som forventet

I begge tilfælde kunne det konstateres, at forsøgspersonerne reagerede som forventet, når de regulerede på klimaanlægget for at holde en behagelig temperatur i kabinen. Med den blå belysning tændt, var energiforbruget til køling 3,3 procent lavere, og med de røde lamper tændt mente forsøgspersonerne, at de kunne klare sig med 2,5 procent mindre energi til opvarmning af kabinen.

Det specielle forskningsprojekt er en del af en elektrificeringsoffensiv fra Ford med det formål at tilbyde en el-drevet model i alle Transit-serier. Den første el-drevne Transit ventes lanceret i 2021, men modellen lægger allerede krop til den elektriske StreetScooter WORK XL, der er ved at blive bygget ved Ford-fabrikken i Køln.

I 1-tons-klassen er Ford den første producent af en opladningshybrid. Det er Ford Transit Costum PHEV, der drives af en el-motor og desuden har en benzindrevet rækkeviddeforlænger. Bilen testes i øjeblikket i blandt andet London, Valencia og Køln.