Abonnementsartikel

Øget belastning af miljøet fremstår billigt, mens miljøhensyn er dyre. Sådan lyder kritikken fra Rådet for Grøn Omstilling, der kritiserer de nuværende regnemetoder ved trafikinvesteringer.

Regnemaskinen i forbindelse med trafik-investeringer skal opdateres, mener Rådet for Grøn Omstilling, der mod slutning af 2019 udgav en ny rapport. Den er skrevet af transportøkonom Johan Nielsen og viser behovet for en revision af de regnemaskiner. Det siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Rådet for Grøn Omstilling.

- Der er brug for en større opdatering af den måde vi regner på når der besluttes større transportinvesteringer. Det er meningsløst at lade som om, at det vi kan se i bakspejlet er den forventelige fremtid når fremtiden helt åbenlyst ser anderledes ud. siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I rapporten fremgår det blandt andet, at usikkerheden i de beregninger, der for eksempel er afgørende for bygning af nye motorveje er ret betydelig, ligesom de klimamæssige omkostninger er stærkt undervurderet og ikke hænger sammen med det politiske mål om 70 procent reduktion af klimabelastningen i 2030.

- Helt banalt kan man sige, at de økonomiske regnemaskiner vi bruger lige nu på transportområdet siger, at det er meget billigt at øge belastningen klimaet, men enormt dyrt at mindske klimabelastningen. Det hænger ikke sammen og er et udtryk for at værdisætningen af vores fælles fremtid er helt skæv, siger Jeppe Juul.

Rapporten understreger også nødvendigheden, at man laver samlede vurderinger af blandt andet trafikomfanget og klimabelastningen, i stedet for at betragte hver strækning som en helt separat ting.