Abonnementsartikel

Video: Züblin og Hochtief har afsluttet fem års arbejde med metro M4.

Züblin og Hochtief har siden 2014 arbejdet på metroudvidelsen til Nordhavn. Entreprisen består af to borede tunnelrør under Østerbro på henholdsvis 1,6 og 1,8 km, to metrostationer - Nordhavn Station under jorden og Orientkaj Station over jorden - in situ-støbte broer og ramper, en transfertunnel samt en 40 meter dyb redningsskakt i Krauseparken på Østerbro.

Züblin og Hochtief har netop offentliggjort dronevideoen herover, der viser, hvordan den nye metrolinje skærer sig op af Nordhavns undergrund for at ende i den arkitektoniske Orientkaj Station.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sikkerheden i top på metroprojektet

Parternes store fælles fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed har haft en meget positiv effekt. Der har således været mere end 4.000 medarbejdere på sikkerhedsintroduktion, og man har passeret både 1.000 og 1.100 dage uden ulykker.

rich-media-3
Den røde farve på Nordhavn Station angiver, at her kan passagererne skifte mellem metroen og de røde S-tog. Foto: Hannah Paludan Kristensen.

Det komplekse projekt har krævet, at Züblin og Hochtief har haft alle kompetencer i spil lige fra tunnelboring og funderingsdiscipliner som spuns, pæleboring og jordankre til støbning af teknisk krævende betonkonstruktioner på Orientkaj Station.

Den 40 meter dybe redningsskakt i Krauseparken er udført på et meget lille areal i tæt bebygget område, og det har ligeledes krævet en ekstra indsats.