Abonnementsartikel

Teknikimik Ilinniarfik - KTI - gearer niveauet op til også at undervise i maskinstyring med nyeste Topcon-udstyr på entreprenøruddannelserne.

På Tech College Greenland - eller på grønlandsk: Teknikimik Ilinniarfik - er overlæggeren sat højt. De grønlandske maskinførere uddannes efter de normer, der gælder i Norge, og dermed er det muligt at blive enten maskinentreprenør eller minesvend.

Nu lægger skolen ekstra alen til de kundskaber, som maskinførerkursisterne suger til sig i løbet af både skoleforløb og to års praktik. Fremover indgår maskinstyring med det nyeste Topcon-udstyr i uddannelserne. Det japanske præcisionsgrej har taget turen til Grønland via Skive og Løgstør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nordjysk Entreprenør Materiel, N.E.M., er nordjysk forhandler for den danske Komatsu-importør, Scantruck med hovedafdeling i Skive. Dermed står der også Topcon på menuen hos N.E.M. i Løgstør. Det er den konstellation, der nu optimerer maskinføreruddannelserne på mine- og råstofskolen i Sisimiut i Grønland.

rich-media-2
Komatsu-dozeren har fået monteret antenner og kører nu videre i opdateret version med maskinstyring.

Eksperter i Grønland

Siden 2014 har N.E.M. haft forhandlingen af Komatsu i Grønland for Scantruck. I 2010 leverede den tidligere Komatsu-forhandler i Grønland, Arctic Import, seks maskiner til KTI.

- Nu har vi så leveret Topcon 3D-anlæg til fire af dem. En WA380-6 gummihjulslæsser, en PC210LC-8 gravemaskine, en D51PX-23 dozer og en GD555-5 grader. Derfor har vi haft en delegation af maskinstyringseksperter i Grønland for dels at klargøre maskinerne, dels montere anlæggene og dels undervise skolens faglærere, forklarer salgsdirektør Jesper Nørgaard hos N.E.M. A/S.

- Maskinstyring er endnu ikke særlig udbredt i Grønland, men når entreprenøreleverne har været på skole og brugt udstyret, vil efterspørgslen helt sikkert stige, vurderer Jesper Nørgaard.

Foruden de fire Komatsu-maskiner, der nu er opgraderet med nyeste, avancerede styring, har N.E.M. også leveret Topcon-landmålingsudstyr til KTI.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Komatsu WA380-6 gummihjulslæsser i et fantastisk sceneri i Grønland og nu optimeret med Topcon-maskinstyring.

Til Superliga-niveau

Scantrucks technology products manager Jan Larsen var manden, der satte faglærerne i Grønland ind i Topcon-systemernes mange muligheder.

- Topcon-anlæggene sikrer, at de grønlandske maskinførere kan være med helt fremme. Skolen vil fremover kunne undervise eleverne til maskinførernes Superliga-niveau. Fra Scantruck og N.E.M. har vi leveret komplette systemer, og skolens faglærere på uddannelserne til både maskinentreprenør og minesvend er nu godt rustet til at undervise også i maskinstyring med det avancerede grej, siger Jan Larsen.

I Grønland glæder uddannelseschefen på KTI Mineskolen, Hans Hinrichsen, sig til at implementere de nye muligheder både på de to separate erhvervsuddannelser og på de selvstændige kurser, skolerne har for maskinførere, som allerede er certificerede.

rich-media-5
KTI Råstofskolens fire certificerede ASAS-instruktører. Fra venstre er det Knud Jakobsen, Qillaq Lennert, Kim Heilmann og Nikolaj Møller.

Behov for maskinførere

- Det er naturligvis vigtigt for os at følge med den teknologiske udvikling. Flere og flere entreprenører i Grønland investerer i ny teknologi, og derfor vil vi også kunne undervise i den på højeste niveau. Normalt har vi fuldt tryk på vores maskinførerkurser med 12 deltagere på hvert kursus og med to deltagere pr. maskine. Normen er fire kurser om året, men vi har opgraderet til seks i år, fordi der er behov for alt, hvad vi kan uddanne af dygtige maskinførere. Blandt andet er der gang i tre store landingsbane-projekter, siger Hans Hinrichsen.

KTI Råstofskolens erhvervsuddannelser sigter specielt mod Grønlands voksende erhvervsmuligheder inden for entreprenør- og råstofområdet. De tre lufthavne på vej er gode eksempler på, at der både er noget i jorden og luften i Danmarks nordligste del. I Nuuk skal den eksisterende landingsbane forlænges, i Ilulissats lufthavn bygges en ny landingsbane ved siden af den eksisterende, så også internationale fly kan lande, og i Qaqortoq bygges en helt ny international lufthavn.