Abonnementsartikel

Den gamle asfalt bliver genbrugt i produktionen af ny, bæredygtig asfalt til den 12,5 km lange strækning af Fynske Motorvej.

Vejdirektoratet udvider i øjeblikket en strækning på den vestfynske motorvej fra fire til seks spor mellem Odense V. og Nr. Aaby. Siden april 2019 har NCC arbejdet på fuldt tryk med at producere og udlægge mange tusinde tons asfalt til den første etape af udbygningen, som går mellem Odense V. og Gribsvad. Når etapen står færdig, vil NCC have udlagt og produceret mere end 220.000 tons asfalt, hvoraf en stor del vil bestå af genbrugsasfalt fra den gamle motorvej.

- Vi genanvender alt den gamle asfalt fra den eksisterende motorvej. Helt konkret betyder det, at vi fræser alt den gamle asfalt af motorvejens eksisterende spor og knuser det på to af vores asfaltfabrikker i hhv. Odense og Kolding. Derefter bliver materialet genanvendt i produktionen af ny asfalt til motorvejens nye spor. På den måde lever den gamle motorvej videre i form af nye, flotte belægninger, siger projektleder Niklas Hovmøller Sørensen fra NCC Industry, Asfalt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Asfalt er et naturmateriale

Mange mennesker opfatter sikkert asfalt som et produkt, der ikke er godt for miljøet. Det skyldes formentlig, at asfalt tilbage i 60'erne indeholdt tjærestoffer. Men da asfalt jævnligt udskiftes på grund af slid og opgravninger af ledninger, er det i dag meget sjældent, at der er tale om tjæreholdig asfalt.

rich-media-2
NCC har gennem de seneste år optimeret asfaltproduktionen, så den er gearet til at håndtere større mængder genbrugsasfalt til de danske veje. Foto: NCC.

Asfalt er derimod i dag overvejende et naturmateriale. Der tilsættes ingen eller få tilsætningsmidler til asfalt, og det betyder, at næsten al gammel asfalt er 100 procent genbrugelig. Når man genbruger gammelt asfalt i den nye, sker der derfor en direkte genanvendelse, fordi man bibeholder værdien på de materialer, der indgår.

- Ved at genbruge asfalt sparer vi både på jordens ressourcer, og vi undgår de energikrævende processer, som nye materialer skal gennemgå, før de kan anvendes i produktionen. Derfor er der god grund til at genanvende asfalten, når der skal renoveres og anlægges nye veje, fortæller Klaus Mølgaard, som er driftleder på NCC's asfaltfabrikker.

Han uddyber, at store dele af den asfalt, som produceres til Fynske Motorvej, bliver fremstillet gennem en særlig produktionsform, hvor man sænker temperaturen betragteligt under produktionen. Dette for at øge energieffektiviteten og minimere CO2-aftrykket.

- Vi glæder os over at kunne bidrage med klimavenlige løsninger til projektet. Samtidig krydser vi fingre for, at det gode vejr fortsætter, så vi har de bedste betingelser for at komme i mål med både produktionen og udlægningen af de mange tons, siger Niklas Hovmøller Sørensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC udfører opgaven for M.J. Eriksson, som er storentreprenør på første etape af motorvejens udbygning. Når hele udvidelsen står klar, kan trafikanterne glæde sig til ny og bæredygtig asfalt i et ekstra spor i begge retninger, som både vil skabe en mere sikker trafik og kortere rejsetid for pendlerne.