Abonnementsartikel

Det franske datterselskab overgik målene for 2019 og indtog tredjepladsen i Engcon-koncernen efter større og mere modne markeder som Sverige og Finland.

Siden etableringen i Frankrig i 2002 har Engcon etableret sig som markedsleder på det franske marked. Langsigtede investeringer bærer nu frugt. Flytningen i 2015 til det nye landekontor i Mennecy var med til at forbedre virksomhedens forudsætninger for at vokse blandt andet i kraft af det store lager, som rummer cirka 1500 reservedele.

Lagerkapaciteten gør det muligt at betjene de franske kunder endnu hurtigere, og det er nødvendigt. Efterspørgslen efter tiltrotatorer er støt stigende i Frankrig. I årene 2015-2019 er salget steget med 400 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Siden 2002 har vi målrettet arbejdet på at slå tiltrotatoren fast som et fænomen, og i 2015 tog det fart. En række innovatorer har gjort udbredelsen af vores produkter lettere, hvilket er tydeligt for tallene for 2019. Det var et fremragende år drevet af en gunstig udvikling på markedet. Men det må vi ikke lade os nøje med. Derfor fortsætter vi med at gennemføre vores ambitiøse udviklingsplan, siger Patrick Régnier, salgschef i Engcons franske datterselskab.

Komplet pakke baner vej

Fremgangen i Frankrig er baseret på flere faktorer. Den svenske producent er blandt verdens førende på området, og derfor er de med til selv at sætte standarderne.

En anden vigtig styrke er muligheden for at kunne sælge et komplet system og ikke kun tiltrotatorer. Engcon har et bredt sortiment af produkter, som skal øge kundernes effektivitet i arbejdet.

- Lanceringen af det automatiske hurtigskiftsystem EC Oil som standard gav os et stort momentum. Franskmændene elsker produktet, og det har bidraget stærkt til vores øgede salg, siger Patrick Régnier.

En demo siger mere end tusind ord

Engcons slogan på det franske marked er "En demo siger mere end 1000 ord". Og for at sætte handling bag ordene har selskabet investeret i en lastbil og en minigraver, så Engcons egne medarbejdere kan rejse rundt i Frankrig og demonstrere Engcons produkter. Så kan slutbrugerne selv få syn for sagen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Engcons franske team, der i marts 2020 består af otte personer, vil vokse yderligere i løbet af året for at imødekomme kundernes behov og efterspørgsler, hvilket igen forventes at bidrage til fortsat vækst. Der vil også blive indgået kontrakter med flere servicepartnere for at komme tættere på kunderne.

- Det er nødvendigt med en stærk tilstedeværelse ude i marken for at kunne betjene vores eksisterende kunder og samtidig tiltrække nye kunder. Vi ønsker at være Engcon-koncernens største datterselskab inden for fem år, og tiltrotatoren skal være en lige så stor selvfølge i Frankrig, som den er i de nordiske lande. Nu skal vi bare se, hvordan den igangværende Corona-pandemi rammer gravebranchen i verden, men også her i Frankrig. Jeg håber, at vi kommer hurtigt igennem det, ikke mindst af hensyn til folks sundhed og velvære, siger Patrick Régnier.

Engcon fortsætter med at ekspandere globalt. Foreløbig gælder det de fortsatte investeringer i Nordamerika og Asien plus Australien og på vækstmarkeder i Europa.