Abonnementsartikel

Et fredet rev, der ikke er med i den tyske del af byggetilladelsen, kan forsinke Femerntunnelen.

Linjeføringen af Femerntunnelen krydser nogle rev, som den tyske miljøorganisation Nabu sidste år fandt ud for Puttgarden. Revene har ikke været en del af byggetilladelsen og volder nu problemer, skriver Ing.dk.

Derfor må tilladelsen nu udvides med beskyttelseshensyn, fortæller statssekretær i Slesvig-Holstens miljøministerium Dorit Kuhnt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Som alle andre byggeprojekter skal også Femern-tunnellen leve op til reglerne for natur- og miljøbeskyttelse, siger hun.

- Det er en fejl. Men jeg er fortrøstningsfuld i forhold til, at vi kan rette op på det med en supplerende beslutning, siger Thilo Rohlfs, statssekretær i Schleswig-Holsteins ministerium for erhverv, arbejde, trafik, teknologi og turisme, til det tyske medie shz.de.

Femern A/S forventer ikke, at den samlede tidsplan påvirkes.

Femerntunnelen skal efter planen stå færdig i 2029. Danmark betaler størstedelen af udgifterne på 52,6 milliarder kroner (2015-priser), EU spæder til og Tyskland skal blot sikre tilslutningen på sin egen side. I længden skal lånet betales tilbage via brugerfinansiering.