Abonnementsartikel

Hos NDI er man ikke kun specialister i dæk - man har over årene udviklet en specialafdeling for fælgløsninger til traktorer i hele verdenen.

Det er et imponerende syn, når man kommer forbi Nordisk Dæk Imports hovedafdeling i Brørup i det sønderjyske: Store lagerhaller og lastbiler samt varebiler med NDI-logoet fylder billedet i den nordlige ende af byen. I alt er der 10 hektar under tag, som blandt andet rummer over 500.000 dæk. NDI er både forhandler og importør af dæk til bil-, lastbil- og landbrugsbranchen, og indenfor landbrug er NDI importør af dækmærkerne Alliance samt Nokian, men forhandler også mærkene Trelleborg og Michelin.

- Men ligesom med så meget andet her i branchen, så har vi fået større og større fokus på specialisering, og derfor fylder mærkerne som Nokian og særligt Alliance mere og mere i virksomheden, fortæller Jakob Nanneberg Scheel, som er salgschef for landbrugsdelen hos NDI.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og specialiseringen tager man ret seriøst hos NDI. Mens 70 procent af omsætningen kommer fra bil- og transportsektoren, så ligger 30 procent af omsætningen i landbrugsprodukter, og foruden salg af dæk, så har man en imponerende smedeafdeling i Brørup som producerer skræddersyede fælge til både redskaber og traktorer.

rich-media-2
Jakob Nanneberg Scheel er chef for agro-delen hos NDI.

Unikke løsninger

Mens NDI-koncernen omsætter for 2,6 milliarder om året, har 900 ansatte fordelt på Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland, er det 20 medarbejdere, som udgør smedeafdelingen i Brørup, hvor man producerer cirka 12-15.000 special-fælge om året. 70 procent af fælgene eksporteres til udlandet, og alle fælgene kommer inden ombygningen fra GKN Wheels i Kolding, som producerer fælge til de store traktorproducenter over hele verden.

rich-media-3
En løsning fra NDI: Sprøjte-tvillinghjul til en maskinstation, som benyttes under majssåningen. Arkivfoto: Morten Damsgaard.

- At vi bruger fælgene fra GKN Wheels er et meget vigtigt kvalitetsparameter, fortæller Jakob Nanneberg Scheel, som nævner nogle af de unikke funktioner, som GKN producerer deres fælge under:

- Der er ikke bare tale om en stiv fælg, men fælge med buk og svaj, som betyder, at de absorberer eventuelle stød og samtidigt har en fjedrende effekt. Det gør, at de både er stærke i opbygningen og samtidigt har en fleksibilitet så de kan give sig en smule, påpeger salgschefen, mens han viser rundt i den imponerende smedeafdeling hos NDI.

Han fortæller også, at det ofte er langt bedre at bukke fælgpladerne end at gå op i tykkelse på fælgpladen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er langt større styrke i de rigtige buk på en fælgplade, end tankegangen om jo tykkere jo bedre.

Én ting er at få produceret specialløsninger til de forskellige behov, noget andet er dokumentationen for det der laves.

- Vi har mulighed for både at CE- og TüV-godkende de løsninger vi får produceret, og på den måde er der en god sikkerhed for kunden, når han en dag skal sælge fælgene videre.

rich-media-5
Fælgdelene kommer fra GKN Wheels i Kolding.

Et godt grundlag

På spørgsmålet om, hvilke fælgopgaver der kan klares i NDIs smedeafdeling, fortæller Henrik Voss, som er den daglige leder af smedeafdelingen, at hvis landmanden kan tænke det, så kan det produceres.

- Vi har lavet rigtigt mange forskellige opbygninger, og vi kan derfor klare lidt af hvert i afdelingen. Fælgene er både til traktorer og redskaber samt læssemaskiner, og det er primært inden for landbrug, men der fremstilles også fælge til blandt andet entreprenør- og skov-maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-7
Der produceres mellem 12- og 15.000 specialfælge om året hos NDI i Brørup.

Selve fælgproduktionen har NDI haft erfaringer med siden 1975, hvor de første fælge til tvillinghjul blev produceret.

- I dag handler det meget om hurtighed og fleksibilitet. Vi kan som regel levere en specialløsning inden for otte til 10 dage, og hvis der er tale om et nedbrud, er det ofte hurtigere, da vi dermed ofte i forvejen kender til netop den fælg der skal laves, fortæller Henrik Voss.

Alle fælgene slyngrenses, da det giver den bedste forudsætning for den efterfølgende vådmaling af fælgene.

- Mange benytter sig af pulvermaling, og det stiller knap så store krav til forarbejdet, men det er alt for omstændigt at omstille malingen ved pulver, og da vi ofte lever af hurtigheden, så passer vådmaling bedre ind, påpeger han.

rich-media-8
Henrik Voss viser her en fælg, som netop er blevet slyngrenset og er klar til maling.

Han fortæller, at man råder over 65 forskellige farver på lager, og har man ikke den pågældende farve, som fælgene skal leveres i, så kan man skaffe det i løbet af ét enkelt døgn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og omfanget af fælgstørrelser er ganske imponerende - fra 12 til 54 tommer kan man håndtere i smedeafdelingen.