Abonnementsartikel

Fremrykning af anlægsmidler lægger ni millioner kroner oven i den årlige asfaltpulje på 25 millioner i Horsens Kommune.

Selvom sommeren ikke byder sig til fra sin varmeste side i år, så kommer asfaltarbejderne i Horsens alligevel til at svede i den kommende tid.

Foruden den årlige pulje på 25 millioner kroner til asfaltarbejde besluttede Horsens Byråd i april at fremrykke anlægsmidler for 83 millioner kroner. De ni af dem er øremærket til ny asfalt på veje og cykelstier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I øjeblikket er der sammenlagt over 100 cykelstier og veje, der er udpeget til at få ny asfalt i 2020 - og flere vil komme til.

Prioriteringen af, hvilke veje og cykelstier der får besøg af asfaltmaskinerne, bliver nøje koordineret med bl.a. Samn Forsyning og Fjernvarme Horsens.

- Vi kigger selvfølgelig på, hvilke veje og cykelstier der trænger mest til at få ny asfalt, og hvor trafikerede vejene er, og så tager vi højde for, om der er andre, der har planlagt gravearbejde de pågældende steder. Der er flere strækninger, end dem der er prioriteret i år, der trænger til ny asfalt, og de vil selvfølgelig løbende blive vurderet og prioriteret, forklarer Allan Lyng Hansen, afdelingschef i Affald og Trafik i Horsens Kommune.

Når Fjernvarme Horsens er færdig med at grave i f.eks. Egebjerg og Gedved, kommer disse områder på listen. I trafikafdelingen er der meget fokus på, hvordan asfalten kan blive rullet ud i større områder.

- Når vi kommer med asfaltmaskinerne, er det selvfølgelig en fordel for borgerne og mest effektivt for os, hvis vi kan asfaltere hele områder. Det kan f.eks. være et kvarter, hvor der er blevet gravet fjernvarmerør ned, hvor vi både kan tage cykelstier, veje, fortove og kantsten med på samme tid. I de her uger kommer vi f.eks. til Bygaden, og når vi er færdige der, har vi stort set været hele Stensballe igennem, forklarer Allan Lyng Hansen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ekstra travlt i den tørre tid

Særligt i de kommende måneder vil der være damp på asfaltarbejdet. Den tørre og varme tid er nemlig optimal til at få lagt ny asfalt. - Til og med september er der ekstra tryk på, så vi når så mange projekter som muligt, inden vejret begynder at spille ind. Der vil selvfølgelig være gener, når vi arbejder i et område, men vi forsøger at planlægge det, så vi generer mindst muligt. På de mest trafikerede veje bliver arbejdet lavet om natten, så vi undgår at spærre for trafikken i løbet af dagtimerne, siger Allan Lyng Hansen. Der er allerede lagt ny asfalt på en lang række cykelstier og veje i Horsens Kommune i år.