Abonnementsartikel

Står det til Benny Engelbrect, bliver planerne om en midtjysk motorvej ikke prioriteret som noget af det første i den kommende infrastrukturplan.

Den tidligere regering havde første etape af en midtjysk motorvej med i infrastrukturplanerne - og der var en forventning om anlægsstart i 2023.

Men den nuværende transportminister Benny Engelbrecht mener ikke, at Hærvejsmotorvejen skal på bordet i første omgang, når partierne skal i gang med at lægge trafikpolitiske fremtidsplaner. Det skriver Børsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ikke fordi jeg skal skyde en midtjysk motorvej ned, men bare konstatere, at det måske er et af de projekter, der ligger længere ude i fremtiden, end det tidligere har gjort. Simpelthen på grund af rå økonomi, siger han til Børsen.

Projektet, der forventes at koste skatteyderne 16-17 milliarder kroner, har især været efterspurgt af midtjyske produktionsvirksomheder med eksport til Tyskland.

- Jeg ved godt, at der har været investeret meget politisk kapital i det. Men jeg tænker, at der er andre projekter, som ser ud til at have en langt bedre samfundsøkonomi i sig og som det giver bedre mening at prioritere tidligere, siger ministeren.

Venstres politiske transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener dog fortsat, at en hærvejsmotorvej vil være en god ide.

- Vi holder fast i, at der skal være byggestart på den midtjyske motorvej i 2023, siger han til Børsen.