Abonnementsartikel

Spionbilleder viser mere af den nye Volkswagen T7, men den kommer kun som personbil. T6.1 kører videre som varebil og smelter senere sammen med Ford Transit Custom.

I den senere tid er der dukket billeder op, der viser en mindre camoufleret udgave af den nye VW T7, og efter billederne at dømme er der betydelige designforskelle i forhold til T6.1.

- Den er også lidt mindre end T6.1, siger Thomas Hjortshøj fra Volkswagen Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I juni blev det kendt, at Ford og VW skal arbejde sammen om en række varebilmodeller, og gradvis løftes sløret for samarbejdets omfang.

Vi ved, at Ford bliver ansvarlig for en firehjulstrukken pickup i 1-tons klassen. Den bliver næste generation af VW Amarok og skal bygges på Fords Silverton-fabrik i Sydafrika.

Connect på VW's fabrik

Vi ved også, at den kommende Ford Transit Connect skal produceres af Volkwagen Nutzfahrzeuge og baseres på den nye VW Caddy 5. Bilen skal fremstilles på VW's fabrik i Polen.

Ford og VW har også erklæret, at de vil arbejde sammen om en varebil med 1 tons lastekapacitet, og her har de to mærker i dag modellerne VW T6.1 og Ford Transit Custom.

I følge en pressemeddelelse er det Ford, som får ansvaret for dette projekt - det vil sige, at Ford både skal styre udvikling og produktion, og det er sandsynligt, at modellerne fortsat skal hedde Transporter og Transit Custom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I en pressemeddelelse hedder det, at samarbejdet mellem Volkswagen og Ford på ingen måde er en fusion, og at alle køretøjer skal markedsføres som selvstændige, uafhængige produkter.

Volkswagen har dog samtidig oplyst, at de selv vil stå for ansvar og udvikling af de udgaver, som skal rettes mod det private marked - det vil sige de udgaver, der hidtil har været lanceret under navnene Multivan, Caravelle og California.

- Det betyder, at T7'eren og den nuværende T6.1 skilles ad, siger Thomas Hjortshøj.

- T6.1 fortsætter uafhængigt af T7'eren, der fremover kun vil blive lanceret som personvognsudgaver.

Elvarebilen I.D. Buzz Cargo bliver lanceret i 2022 med lastekapaciet på 1 tons og på en ren elbilplatform. Den hidtil oplyste rækkevidde på 550 km er der ikke justeret på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At den skal bygges på en ren elbilplatform betyder blandt andet, at der ikke kan forventes synergi eller kloning mellem Ford Transit Custom PHEV og VW's I.D. Buzz.