Abonnementsartikel

Dansk Vejforening fremlagde den 7. oktober sin masterplan for Grønne Veje i Danmark, og politikerne blev advaret om, at den førte stop-and-go politik hæmmer udviklingen af et mere bæredygtigt vejnet.

I en ny rapport fra Vejdirektoratet fremgår det, at forsinkelser på det danske vejnet koster samfundet 26. milliarder kroner årligt, og det er en stigning på syv procent i forhold til forholdene i 2016. Men på trods af det enorme spild af ressourcer, så er vejudviklingen ifølge foreningen Dansk Vejforening næsten gået i stå, og kun udvidelsen af den Fynske motorvej og arbejdet med Ny Storstrømsbrog er lige nu i gang, og ifølge foreningen er det skadeligt for både branchen og trafikken i, at der ikke investeres i infrastrukturen.

- Der er kun Lynetteholmen i udsigt i forhold til de store anlæg de kommende år, hvis man ser på lovkataloget fra Folketingets åbningsdag, og det betyder, at firmaer med store dumpere, kan se langt efter opgaver i Danmark, fortalte formand for Dansk Vejforening, Thomas B. Olsen og anså det for et stort problem, at de danske aktører ikke kan regne med, om der er anlægsarbejde i udsigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fra Dansk Vejforening lød det videre, at der er sat for få penge af til vedligeholdelse af de danske veje, og når Finansministeren ved, at det er et problem for statsfinanserne, når mobiliteten hindres, så er det en hæmsko for udviklingen, når vejnettet ikke holdes ved lige.

- Anlægsloftet, især i forhold til kommunevejene, er skidt både for mobiliteten og trafiksikkerheden, lød det fra Thomas B. Olsen, og foreningen har fokus på, at vejudviklingen skal og kan være grøn, og det skal matche et politisk ønske om at der skal køre grønne biler på vejene.

Regionale ønsker

Transportordfører fra Socialdemokratiet, Thomas Jensen, fortalte i sit oplæg på mødet, at Regeringen har fokus på udvikling af vejstrækninger imellem Kolding-området og Randers, og så på Vestfyn og Nordsjælland, og så ser han store muligheder i en Kattegat-forbindelse, specielt hvis den indbefatter både biler og tog, men generne fra udbygningen af vejnettet skal også i fokus.

- Støj fylder meget, og alt der kan komme ind med støjreduktion, det vil være kærkomment, fortalte Thomas Jensen i Venstres gruppeværelse på Christiansborg, og socialdemokraternes manglende fokus på infrastrukturen, fik kritik fra Henrik Pihl Lorentzen (V), der udtrykte skuffelse over, at Statsministeren ikke nævnte infrastruktur med et ord i sin åbningstale, og han mener, at vejenes udvikling er grøn omstilling.

- Vi skal mane en pind i den myte med, at veje er sorte. Vores præmis er, at det, der skal køre på veje, er grønt, derfor er de grønne, fortalte Henrik Pihl Lorentzen, som vurderede, at der er brug for at investere langt flere penge i vejene, som han mente, er et område, der er blevet udsultet økonomisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Venstre forventer man først der sker noget i forhold til forhandlingerne om en udbygning af vejnettet først i det nye år, og man vil her gå efter en 12-årsaftale, der skal køre frem til 2032, med forhandlinger hvert tredje år, imens Thomas Jensens forslag lød på forhandlinger hvert fjerde år.

Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance var skuffet over, at Regeringen ikke har videreført den politik, der blev ført under den tidligere blå regering.

- Vi kan konstatere, at der ikke er afsat penge til nogle af alle de projekter, vi havde afsat penge til, fortalte Ole Birk Olesen med henvisning til, at han som minister for området havde planlagt investeringer i vejnettet på 10. milliarder kroner frem til 2024, og han konstaterede, at "der er blevet lagt en dæmper på lysten til at investere i infrastruktur", ligesom han og han konstaterede, at der god samfundsmæssig økonomi i at have fokus på vejene, imens togtrafikken er en meget dyr trafikal løsning

Genbrug af asfalt

Henning Hyldested fra Enhedslisten så positivt på flere af de oplæg, som Dansk Vejforening fremkom med i forbindelse med mødet, og specielt genbrug af asfalt og mere fokus på bæredygtige indkøb i forbindelse med arbejde med vejene fik ros, men det er ikke vejene, der er i fokus på Venstrefløjen, og han foreslog på mødet, at man straks sætter gang i 70 konkrete cykel-projekter.

- Enhedslisten foreslår at give mindst ½ milliard om året til cykelstier, lød det fra Henning Hyldested, som ser store muligheder for at forslaget bliver virkelighed med henvisning til forståelsespapiret imellem Regeringen og støttepartierne, men generelt er Enhedslisten ikke imponerede over Regeringens grønne ambitionsniveau. - Vi mener i Enhedslisten, at vi skal den stik modsatte vej, fortalte Henning Hyldested med henvisning til, at man gerne vil begrænse transporten i biler og i stedet investere i mere kollektiv trafik og flere på cykler, lød det fra Enhedslisten, som gerne så et større fokus på togdriften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alternative forslag

Hos Konservative så Niels Flemming Hansen gerne, at der kommer langt mere fokus på en grøn omstilling af godstransporten på de danske veje, og han påpegede, at man ved at gøre 14.000 lastbiler grønne vil få den samme effekt, som hvis 750000 personbiler ikke længere skal køre på fossile brændstoffer, og så var han som de fleste af panelets deltagere fortaler for, at der sættes gang i en Kattegatforbindelse så transporttiden imellem Danmarks to største byer kan blive forkortet væsentligt.

Fra Susanne Zimmer fra Frie Grønne har man slet ingen intentioner om at udbygge og videreudvikle vejnettet, og persontransporten vil man helt have lagt om, ligesom man gerne ser godstransporten bliver lagt på skinner. - Vi vil have færre biler på vejene, og det skal både være personbiler og den tunge transport, og den tunge transport vil vi gerne have på godstog, sagde Susanne Zimmer og henviste til, at der også skal udvikles samkørselssystemer, og så skal der afsættes flere penge til flere og bedre cykelstier.

I forhold til vedligeholdelsen af det eksisterende vejnet ser Frie Grønne positivt på Dansk Vejforenings forslag om at styrke brugen af genbrugsmaterialer i vejene, ligesom eksempelvis en bedre klimasikring af vejnettet skal tænkes ind i den fremtidige udvikling af den danske infrastruktur.

Klimamål skal nås

Efter de politiske indspil udtrykte flere af branchens aktører bekymring over, at den førte stop-and-go politik har medført, at udenlandske investorer svinger uden om Danmark, når der skal investeres i infrastrukturløsninger, ligesom maskineriet forsvinder, hvis der ikke er bud efter det i lange perioder, og der var også reelle forslag til, hvordan vejnettet eksempelvis kan blive både grønnere og mere lydsvagt, hvis det er noget, politikerne vel at mærke vælger at prioritere i de kommende år.

Fra Dansk Vejforening er ambitionen her ved begyndelsen af det nye Folketingsår at få mulighed for at udvikle et vejnet, der opfylder klimamålene i 2030, et vejnet, der hænger sammen og en mere bæredygtig produktion ved anlæg og vedligeholdelse af veje - og så skal der laves fælles regler for, hvordan asfalt kan genbruges i vejproduktionen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag sker der ifølge foreningen ofte det, at man lægger nyt asfalt oven på gammelt, hvilket ikke giver optimale vejforhold, og alene ved at genbruge asfalt med de nyeste metoder, kan man ifølge foreningen spare op til 70 procent CO2 ved reetablering af veje, i forhold til den praksis, der benyttes bredt i dag.

Frem mod 2040 har Dansk Vejforening intentioner om at afhjælpe trængsel og at sikre velholdte og fremkommelige veje for at skabe en god mobilitet i Danmark, så danskerne kommer til at spilde mindre tid på det danske vejnet, men med en regering, der ikke har stor fokus på infrastrukturen, var der hos størstedelen af deltagerne på onsdagens møde ikke en stor tiltro til, at vejnettet nu pludselig kommer i fokus på Christiansborg, men der var alligevel store forventninger til de kommende politiske forhandlinger omkring udviklingen af grønne veje i Danmark.