Abonnementsartikel

Der er ikke sparet på sikkerheden omkring den nyopførte bro i Genova, som blev bygget efter forgængerens kollaps, hvor 43 mennesker mistede livet.

Efter en testperiode er to hyperteknologiske robotter gået i aktion for at holde rent og øje med sikkerheden på Genova San Giorgio. Den nyligt åbnede bro i den norditalienske by blev opført på rekordtid efter katastrofen i 2018, hvor broens forgænger kollapsede.

Broen blev bygget af den italienske byggekæmpe Webuild Group samt Fincantieri. Det har på broen installeret to robotter på hver side, hvor den ene står for at holde glaspanelerne samt solceller langs broens sidder rene. Det foregår med børster og kraftigt lufttryk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den anden robot scanner broens underside. På otte timer fotograferer den 25.000 gange, og billeder bliver så sammenlignet med tidligere fotos. Derved vil forandringer blive spottet, så det kan undersøges nærmere.

Det skal skabe høj grad af sikkerhed omkring broen sammen med 250 sensorer, som også måler broens tilstand. Solpanelerne langs broens side producerer cirka en tredjedel af broens energiforbrug.

Alt information, som bliver indsamlet af teknologierne, samles i en database, hvor det bliver analyseret.

43 døde i kollapset

Ponte Morandi-broen kollapsede 14. august 2018. 43 personer blev dræbt i tragedien, hvor over 600 også mistede deres hjem.

Broen blev indviet i 1967, og bag stod ingeniøren Riccardo Morandi. Broen var allerede kendt for at være i dårlig forfatning inden kollapset, men en ordentlig renovering fandt aldrig sted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Broen var konstrueret som en skråstagsbro med tre i alt tre pyloner. Stålkablerne, stagene, var indkapslet i beton, hvilket var et af Morandis varemærker. Det har den uheldige konsekvens, at det er svært at kontrollere kablerne forfatning.

Da broen kollapsede havde området været ramt af uvejr. De faktorer kan være medvirkende til den frygtlige ulykke.