Abonnementsartikel

Funderingsarbejdet på anden etape af byggeriet i Postbyen midt i København omfatter en særlig funderingsmetode, der kun er set ganske få gange i Danmark.

NCC-selskabet Hercules Fundering har kørt de store maskiner ind på den gamle postgrund ved Bernstorffsgade i København. Her opfører udviklings- og entreprenørselskabet KPC anden etape af det store udviklingsprojekt, som består af et kontorhus og tårne med boliger, hotellejligheder, retail og et sundhedshus.

rich-media-1
De borede pæle etableres med såkaldte lift-cells, som er et relativt nyt koncept i Danmark. Foto: Jonathan Grevsen.

Hercules Fundering skal udføre funderingsarbejderne for CG Jensen, der har råhusentrepriserne på to af projektets fem totalentrepriser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi er kommet godt fra start med vores del af projektet. Vores arbejde omfatter rammede pæle, opdriftsankre, GEWI-pæle og borede pælefundamenter under de kommende tårne og det nye multibrugerhus, siger Lars Koed, designchef i Hercules Fundering.

rich-media-3
Opgaven består af godt 100 borede pæle. Foto: Jonathan Grevsen.

Det er Hercules' egen afdeling for design og dimensionering af geokonstruktioner, der forud for udførelsen har sammenfattet alle tekniske krav og specifikationer til de borede pæle, og som har stået for projekteringen af ankre og GEWI-pæle - også kaldet borede stålkernepæle.

Pæle i store dimensioner

Med en pælelast fra cirka 640 ton op til 1690 ton hører de godt 100 borede pæle til i den absolut tunge ende. Pælene skal bores ned i den meget hårde og nærmest ufremkommelige københavnerkalk i dimensionerne ø1200 og ø1500 millimeter. Det er derfor ikke en hvilken som helst boremaskine, der er kørt ind på den gamle postgrund midt i København.

- Vi udfører opgaven med vores 130 ton store borerig - en Liebherr LB36 XL - som er en af landets største boremaskiner - og som skal bore hullerne til de mange pæle, der skal understøtte tårnene. Vi borer pælene fem-otte meter ned i kalken for at sikre den nødvendige bæreevne, siger Lars Koed.

rich-media-4
Liebherr LB36 XL i aktion. Foto: Jonathan Grevsen.

Han forklarer, at de borede pæle etableres med såkaldte "lift-cells", som er et relativt nyt koncept i Danmark, og som kun er anvendt ganske få gange tidligere her i landet, blandt andet på første etape af byggeriet af Postbyen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Systemet fungerer som en donkraft, der skaber en spænding mellem pælespids og kalk. Donkraften aktiveres og udvides ved at injicere cementgrout under højt tryk - helt op til 100 bar. Formålet er at give pælen en stivere respons, når den bliver belastet af bygningen. Når man etablerer lift-cells på de borede pæle, vil det kommende byggeri med de høje tårne blive mindre påvirket af vindbelastningen, siger Lars Koed.

Hercules Fundering forventer at afslutte funderingsarbejdet på pladsen til februar 2021. Hele Postbyen vil stå færdig i 2024.