Abonnementsartikel

Komatsu WA475-10 gummihjulslæsser bruger cirka 20 procent mindre diesel end forgængeren - og den flytter mere.

Det handler om effektivitet for Danmarks største knuseentreprenør, MIS Recycling. Virksomheden har kapacitet til at håndtere på den øvre side af 15.000 ton materialer om dagen. Så når der købes nyt materiel ind til maskinparken, måles der ikke mindst på, hvad det nye grej så kan magte.

I næste ombæring kigger de to MIS-indehavere, Henrik Hvid og Martin Henriksen, på de dyre dieseldråber. Dem skal den nye maskine gerne være så nøjsom med som muligt, samtidig med at den stadig holder en høj ydelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Den nye Komatsu-læssemaskine blev lanceret på Bauma i München, og Scantruck har nu langet de første eksemplarer over disken som dansk importør.

Senest er det en ny Komatsu gummihjulslæsser af modellen WA475-10, der er blevet vejet og målt.

- Vi har købt den nye læsser som led i en udskiftning i maskinparken, og den kører rigtig fint og får flyttet nogle materialer på Prøvestenen, hvor den kører fast med et af vores knuserhold. Der kommer den til at køre også et stykke tid fremover, siger direktør Henrik Hvid.

Laver mere for mindre

- Den nye WA475-10 bruger mellem 12 og 15 liter diesel i timen, hvor den gamle krævede mellem 15 og 20 liter. Det er en rigtig god besparelse, konstaterer Henrik Hvid.

rich-media-3
Der er gang i løjerne på Prøvestenen, når MIS Recyclings knuserhold går i gang.

Komatsu lancerede den nye WA475-10 gummihjulslæsser sidste år på Bauma i München. Den 25 tons tunge nyhed med 290 hk skilte sig især ud på grund af dens variable power-kontrol. Den sikrer maskinføreren mulighed for at holde fuld kraft på hydraulikken, selv om der ikke sparkes til dieselforbruget ved at trykke ekstra på gaspedalen.

Ved samme lejlighed kunne Komatsu fortælle om en forøgelse af bryde- og løftekraften med omkring 20 procent.